ANALIZĂ: O treime din exporturile româneşti în Rusia reprezintă vehicule. Dacia şi Michelin, în topul furnizorilor

ANALIZĂ: O treime din exporturile româneşti în Rusia reprezintă vehicule. Dacia şi Michelin, în topul furnizorilor

Vânzările de vehicule reprezintă o treime din exporturile româneşti către Rusia, care au urcat anul trecut cu 500 milioane dolari, la 1,84 miliarde dolari, iar maşinile, aparatele şi echipamentele electrice totalizează un sfert din livrări, în top figurând Dacia, ArcelorMittal, Michelin sau Danfoss.

O treime din exporturile româneşti în Rusia reprezintă vehicule. Dacia şi Michelin, în topul furnizorilor (Imagine: Octav Ganea/ Mediafax Foto)

La finele anului trecut, volumul total al schimburilor comerciale ale României cu Federaţia Rusă a atins aproape 5 miliarde de dolari, în creştere cu 12,7% faţă de 2012, din care exportul a fost de 1,84 miliarde de dolari, cu 36,1% peste 2012, iar importul a fost de 3,15 miliarde de dlari, în urcare cu 2,5% comparativ cu 2012.

Soldul balanţei comerciale a fost de -1,3 miliarde de dolari, în scădere cu 24%, ceea ce plasează însă Rusia pe poziţia a şaptea în topul statelor care au contribuit la deficitul comercial.

Potrivit datelor statistice, Rusia este al şaptelea partener comercial al României (dupa Germania, Italia, Ungaria, Franţa, Turcia şi Polonia), cu o pondere de 3,4% din total, al nouălea partener la export, cu o pondere de 2,8%, şi al şaselea partener la import (dupa Germania, Italia, Ungaria, Franţa şi Polonia), cu o pondere de 4,3%.

În comerţul României cu ţările din afara spaţiului UE, Rusia a fost al doilea partener comercial după Turcia, cu o pondere de 13,15%, cu exporturi reprezentând 9,18% din total (locul doi), dar importuri de 17,6% (prima poziţie dintre statele non-euro). Cu toate acestea deficitul comercial din relaţia cu Rusia este al treilea ca mărime pe non-UE, solduri negative mai mari înregistrându-se în comerţul cu Kazahstan şi China.

În structură, vehiculele reprezintă principala grupă de mărfuri exportate - 33,75%, urmate de maşini, aparate şi echipamente electrice -25,7%, produse ale industrie chimice - 12,4% , produse diverse (mobilă) -5,08%, metale comune şi articole din acestea – 4,85%, materiale plastice - 4,08%, lemn, cărbune din lemn - 3,98% şi produse ale regnului vegetal - 2,8%.

Ţiţeiul şi produsele petroliere domină importurile din Rusia, cu o pondere de 64% în 2013, urmate de gaze naturale - 17,2%, materiale plastice - 3,2%, minereuri - 2,7% şi metale comune şi articole - 2,3%.

Între companiile româneşti aflate în top exportatori în Rusia anul trecut se numără Automobile Dacia, Michelin, Kronospan, Egger, ArcelorMittal Galati, Pirelli Tyres Romania, Terapia, Lafarge Ciment Romania şi Danfoss România.

De la anexarea Crimeei şi luptelor de secesiune din Ucraina, UE a instituit mai multe sancţiuni economice împotriva Rusiei pentru rolul jucat în susţinerea acţiunilor separatiştilor din estul Ucrainei. Sancţiunile nu vizează activităţile comerciale, ci mai degrabă industria financiară şi unele mari companii şi oligarhi care susţin administraţia de la Moscova.

Rusia a luat mai multe decizii ca replică la sancţiunile impuse de comunitatea internaţională, cea mai recentă vizând interzicerea importurilor de carne de vită, porc, pasăre şi peşte, precum şi la brânză, lapte, legume şi fructe provenind din Statele Unite, Uniunea Europeană, Australia, Canada şi Norvegia.

Sursa: mediafax.ro


Citește și:

populare
astăzi

1 VIDEO „Ucrainenii au luat 8.000 de telefoane mobile și le-au pus pe stâlpi de doi metri, așa detectează dronele Shahed”

2 Retragerea lui Piedone a devenit o chestiune de zile...

3 Așa o fi? /

4 Dezvăluirile neașteptate ale șefului serviciului secret din Ucraina

5 Culisele uriașului scandal care zguduie regimul Orban, în Ungaria