Campania pentru prezidenţiale: Antena 3, amendată cu 20.000 lei, iar România TV, somată de CNA

CNA a amendat, joi, Antena 3 cu 20.000 de lei, pentru încălcări ale legislaţiei audiovizualului în emisiunea "Sinteza zilei" din 7 octombrie, în care a fost invitat Dan Diaconescu, şi a somat România TV, pentru emisiunea "România alege preşedintele", în care a fost invitat Călin Popescu Tăriceanu.

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a analizat, în şedinţa de joi, o plângere făcută de Active Watch cu privire la mai multe ediţii ale unor emisiuni difuzate de Antena 3 şi România TV.

Consiliul a constatat încălcări ale legislaţiei audiovizualului în emisiunea "Sinteza zilei" difuzată la Antena 3 pe 7 octombrie, care a fost moderată de Mihai Gâdea şi în care a fost invitat Dan Diaconescu, candidatul PPDD la alegerile prezidenţiale.

De asemenea, CNA a constatat încălcarea legislaţiei audiovizualului şi în emisiunea "România alege preşedintele" difuzată pe 7 octombrie, la România TV, care a fost moderată de Andreea Creţulescu şi în care a fost invitat Călin Popescu Tăriceanu, candidat independent la preşedinţie.

În emisiunea "Sinteza zilei", moderatorul Mihai Gâdea l-a întrebat pe Dan Diaconescu "cum îl apreciază pe Iohannis", iar Diaconescu a răspuns: "Ca pe un baby broker, ca pe un vânzător de copii. Soţia domnului Iohannis, viitoarea primă doamnă, Doamne fereşte, care vorbeşte insistent cu multe doamne din zona Sibiu şi le convinge pe acestea, conform documentelor, să îşi dea copiii spre adopţie, fiindcă şi ea şi-l dă... Au început unul şi altul să îmi spună: dar vezi că a vândut copii, nu ştiu ce a făcut cu casele, nu ştiu ce a făcut cu meditaţiile, cu banii...".

Pe de altă parte, în emisiunea "România alege preşedintele", vorbind despre dosarul Microsoft, Călin Popescu Tăriceanu a afirmat: "Spuneţi-mi şi mie (adresându-se moderatoarei şi unui alt invitat în studio, n.r.) ce rol avea domnul Cocoş? Părerea mea este următoare şi mi se pare că presa pare să fie absolut (…) opacă la această chestiune. Da, domnul Cocoş era intermediar, OK, şi pentru cine era intermediar? Îi dădea cumva lui bunica?".

Moderatoarea Andreea Creţulescu a răspuns "Poate doamnei Udrea sau domnului Băsescu", iar Călin Popescu Tăriceanu a spus la rândul său: "Normal că doamnei Udrea! Că era lângă el, erau două persoane-cheie care aveau interesul să beneficieze. Doamna Udrea, ca să-şi mai cumpere o geantă, două, cinci, şapte…nu ştiu ce să-şi mai cumpere…Şi domnul Băsescu, patronul politic, spiritual (…) al doamnei Udrea, care avea nevoie de bani pentru campania electorală".

La propunerea membrului CNA Christian Mititelu, Consiliul a decis să amendeze cu 20.000 de lei Antena 3 şi să someze public România TV.

Christian Mititelu a vorbit în aceste cazuri despre "ponegrirea" unor candidaţi. "Felul în care se face este incalificabil din punct de vedere jurnalistic şi uman", a spus Mititelu. "Din păcate, aceste posturi sunt printre cele care încalcă cel mai grav prevederile legii şi principiul presei (...) Ce face presa? Are grijă ca abuzurile celor care sunt la putere să fie îngrădite sau sancţionate (...) Ei (Antena 3 şi România TV, n.r.) sunt acum în situaţia în care îi sprijină pe cei care sunt la guvernare. Încalcă un principiu elementar al presei", a spus Mititelu. Iniţial, el a propus sancţiuni mai mari, respectiv o amendă de 40.000 de lei pentru Antena 3 şi o amendă de 10.000 de lei pentru România TV, însă aceastea nu au întrunit numărul minim necesar de voturi (şase) pentru a fi aplicate.

Cele două amenzi au fost aplicate pentru încălcarea articolului 32, alineatul 1 din Codul audiovizualului, potrivit căruia "Niciun drept conferit prin lege nu poate fi exercitat într-un mod excesiv şi nerezonabil, contrar bunei-credinţe, în scopul de a vătăma sau de a păgubi pe altul ori profitând de ignoranţa sau de buna-credinţă a persoanelor", şi a articolului 34, alineatul 1 din Cod - "Orice persoană are dreptul la propria imagine".

De asemenea, sancţiunile au fost aplicate şi pentru încălcarea articolului 40, alineatele 1 şi 2 din Cod - "În virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere; dacă acuzaţiile sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars; în situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie să se precizeze acest fapt. Moderatorii programelor au obligaţia să solicite ferm interlocutorilor să probeze afirmaţiile acuzatoare sau să indice, cel puţin, probele care le susţin, pentru a permite publicului să evalueze cât de justificate sunt acuzaţiile".

Sancţiunile au fost aplicate cu şase voturi "pentru" (Florin Gabrea, Valentin Jucan, Viorel-Vasile Buda, Laura Georgescu, Christian Mititelu şi Lorand Turos), în timp ce Monica Gubernat şi Radu Călin Cristea au votat "împotrivă". Gubernat şi Cristea au solicitat şi monitorizarea altor televiziuni care emit la nivel naţional, exact în baza articolelor care au fost încălcate de Antena 3 şi România TV şi care au fost sesizate de Active Watch.

 

Trimite pe WhatsApp


Citește și:

populare
astăzi

1 Legist INML București / „Am participat la peste 15.000 de autopsii, însă cei decedați din cauza COVID arată alt…

2 Imaginea care arată că ruşii sunt în stare de orice / Să credem în vaccinul lui Putin?

3 Pe „liberala” asta scrie mare Vosganian. Era crudă ca para-n pârg când „vulturul” armean a luat-o sub aripă...

4 Maria, fiica lui Vladimir Putin care a testat vaccinul anti-coronavirus

5 Control la Serviciul Omoruri al Poliției Capitalei după ce mascații trimiși să descindă la casa Duduienilor au…