Institutul Reuters: Tendințele anului 2016 în domeniul video online

Institutul Reuters: Tendințele anului 2016 în domeniul video online

Robo-jurnaliști, telefoane mobile inteligente care se pot plia și pot funcționa sub apă, evoluția "războiului" dintre creatorii de conținut online și programele pentru blocarea reclamelor pe site-uri sau direcția spre care se îndreaptă social-media reprezintă doar o parte dintre domeniile ale căror tendințe pentru anul 2016 sunt analizate de Institutul Reuters pentru Studiul Jurnalismului (Reuters Institute for the Study of Journalism) în cadrul analizei "Journalism, Media and Technology Predictions 2016".

O echipă extinsă de cercetători din cadrul Institutului Reuters, alături de colaboratori, au analizat evoluția domeniului digital înregistrată în 26 de țări.

"Cunoaștem cu certitudine faptul că aceleași tendințe tehnologice au implicații diferite de la țară la țară. Digital News Project are drept obiectiv o mai bună înțelegere a acestor diferențe", a declarat directorul de cercetare din cadrul Institutului Reuters, dr. Rasmus Kleis Nielsen.

Tendințele anului 2016 în domeniul conținutului video online pot fi descrise pe scurt astfel: conținut vertical, imersiv, mobil și social.

Revoluția video online ajunge la apogeu, fiind susținută de conectivitatea din ce în ce mai accesibilă și la viteze mai bune și de o adevărată explozie de conținut. Conform Institutului Reuters, cea mai importantă creștere a consumului de conținut video se va înregistra în ceea ce privește dispozitivele mobile compatibile 4G, dar și al dispozitivelor LTE-advanced și noilor standarde WiFi ce asigură conexiuni de până la 1.3G/s. Conform estimărilor, conținutul video online ar urma să se dezvolte de 14 ori în următorii 5 ani și să reprezinte aproximativ 70% din traficul de date înregistrat pe dispozitivele mobile, fie telefoane, fie tablete.

Strategia Facebook de a se concentra asupra conținutului video dar și interesul din ce în ce mai mare pentru plasarea de mesaje publicitare în cadrul acestui conținut îi împinge pe creatorii de conținut online să se orienteze cu predilecție spre materialele video.

Dintre inițiativele legate de conținutul video online care urmează să evolueze în cursul acestui an, Institutul Reuters reamintește de BBC care renunță la serviciul său interactiv Red Button TV și se va concentra asupra unui nou proiect video destinat dispozitivelor mobile, cunoscut drept Newstream. De asemenea, publicația The Guardian a încheiat un parteneriat cu Google în cadrul Inițiativei Digital News și pătrunde în domeniul conținutului video, The Washington Post pune accentul pe conținutul video online, News Corp a achiziționat Unruly pentru a avea acces la materiale video relevante din punct de vedere social, Bild și Die Welt se numără printre publicațiile germane care au pătruns deja în domeniul producțiilor video online, iar The Huffington Post își extinde operațiunile în domeniul video prin încheierea de parteneriate cu companii precum NBC și dezvoltă platforma Outspeak, dedicată clipurilor relevante realizate de cititori etc.

Institutul Reuters pentru Studiul Jurnalismului se așteaptă ca anul 2016 să fie marcat de cinci evoluții importante în domeniul conținutului video online.

1. Facebook ar putea lansa în cursul acestui an un nou tab dedicat în exclusivitate conținutului video ce va permite vizionarea clipurilor în timp ce vor fi rulate alte programe, în sistem multitasking și care va dispune și de funcția ?save video for later', pentru cei care doresc să urmărească respectivul conținut mai târziu. Noua secțiune video va ușura și integrarea de conținut publicitar în ecosistemul Facebook. De asemenea, Facebook testează și o funcție ?suggested videos' care poate oferi la rândul său noi oportunități pentru plasarea mesajelor publicitare.

2. Vertical Video: Conform analistei de trend Mary Meeker, în prezent, aproximativ o treime din timpul dedicat vizionării de conținut video online din SUA (mai precis 29%) este dedicat clipurilor în format vertical, prin comparație cu 5% în urmă cu câțiva ani. De asemenea, YouTube a raportat o creștere cu 50% a materialelor video în format vertical postate în cursul anului trecut, iar Facebook permite în prezent vizionarea full-screen a clipurilor în format vertical. Mai sunt, de asemenea, și rezultatele înregistrate de aplicații de mesagerie, precum Snapchat, ai căror utilizatori vizualizează zilnic 6 miliarde de clipuri video, majoritatea în format vertical, adică de aproximativ 9 ori mai multe decât materialele video în format clasic, orizontal. De cealaltă parte, profesioniștii video consideră formatul vertical drept "lucrarea diavolului" și încearcă să-i convingă pe jurnaliști și pe utilizatorii obișnuiți să înregistreze doar în format orizontal, fără a avea însă prea mulți sorți de izbândă. Producători de conținut precum BBC, Mashable sau Mail Online au experimentat de asemenea folosirea acestui format și ne putem aștepta la diversificarea și profesionalizarea conținutului produs în "modul portret".

3. Conținut video filmat la 360 de grade și VR, sau cum să faci informația video să fie cât mai imersivă cu putință: În cursul acestui an vom fi bombardați cu clipuri video filmate la 360 de grade, în special din domeniul divertismentului, susțin analiștii de la Institutul Reuters. Facebook a pătruns și pe această piață din luna septembrie când a lansat o acțiune de promovare a noului film al seriei "Star Wars" prin care utilizatorii care urmăreau un trailer puteau schimba unghiul din care s-a făcut filmarea cu o simplă mișcare din mouse sau prin înclinarea telefonului sau a tabletei, putând alege între diferitele perspective din care putea fi urmărit clipul. Facebook este interesată și de promovarea tehnologiei de realitate virtuală (VR), mai ales după ce a achiziționat compania producătoare de căști VR Oculus Rift. Analiștii se așteaptă ca, odată lansată în cursul acestui an, casca VR Rift să fie compatibilă cu conținutul Facebook 360, oferind o experiență nouă și foarte imersivă. Între timp Google își promovează propria abordare 360 pe YouTube prin tehnologia Google Cardboard care poate fi integrată telefoanelor Android. Tehnologia de filmare la 360 de grade poate fi folosită și în materialele video de presă, pentru a oferi publicului o mai bună înțelegere a evenimentelor relatate.

4. Scalarea video: Nu toți creatorii de conținut video dispun de timpul și resursele necesare pentru a investi în echipamente costisitoare și în atragerea unor experți în domeniu, condiții în care în cursul acestui an am putea fi martorii unor noi și imaginative modalități de a menține costurile cât mai scăzute și numărul producțiilor video cât mai ridicat. Revista Süddeutsche Zeitung produce o serie de clipuri video scurte și inventive pentru pagina sa de Facebook — care de multe ori sunt simple fotografii însoțite de text aranjate în colaje prin intermediul unor programe gratuite de editare, așa cum este iMovie. Subiectele alese și mesajul puternic atrag cu regularitate peste 100.000 de vizualizări. Wibbitz este un software care produce automat clipuri video prin analiza textului unei știri, spre exemplu, și asocierea sa cu fotografii și înregistrări video realizate de agențiile de presă. BBC World Service testează modalități de subtitrare și dublare automată, generate de calculator, în multiple limbi, pentru conținut video online, folosind motoare de traducere automată și tehnologie de sintetizare a vocii.

5. Transmisiuni în direct și conținut social: Rețelele mai rapide, camerele video mai performante și apariția unor aplicații foarte ușor de folosit au deschis piața în 2015 pentru aplicațiile de live streaming. Asocierea cu Twitter și capacitatea de a-și atrage pe loc o audiență prin notificări și alarme au fost condițiile care i-au permis aplicației Periscope să se instaleze confortabil în fruntea concurenței. Mergând mai departe, toate evenimentele de breaking news vor avea acoperire LIVE video, de înaltă definiție și din multiple unghiuri. Decizia ce să apară pe ecran nu se mai află în mâinile jurnaliștilor și editorilor, ci a publicului larg.

Toate acestea nu pot însemna, conform Institutului Reuters, decât începutul sfârșitului pentru televiziunea clasică. Conținutul video online își lasă amprenta nu doar asupra mediului online ci și asupra televiziunii tradiționale. În multe țări, numărul telespectatorilor scade (cum este cazul Marii Britanii unde anul trecut numărul telespectatorilor a scăzut cu 5% conform Ofcom), iar programele de știri și cele de dezbateri pe teme economice și socio-politice sunt cele mai afectate. Cu toate acestea, conținutul de televiziune a devenit mai accesibil decât oricând, fiind prezent pe mai multe dispozitive și practic în orice locație te-ai afla prin servicii de tipul Video on Demand (VOD). Numărul celor care se uită la televizor scade, dar programele de televiziune și filmele sunt urmărite în continuare în mediul online prin servicii de tipul BBC iPlayer sau Netflix.

AGERPRES


Citește și:

populare
astăzi

1 Retragerea lui Piedone a devenit o chestiune de zile...

2 Foarte interesante amănunte...

3 Nu le zice rău Ciucă...

4 Era omul Rusiei? / O anchetă de contraspionaj duce la demiterea comandantului polonez al EUROCORPS, locotenent-generalul Jaroslaw Gromadzinski

5 „Le-am spus atunci, foarte clar: Într-o lună începe războiul”