NASA: Pe suprafața planetei Marte s-a descoperit azot, indiciu al unei vieți dispărute

La suprafața planetei Marte a fost detectat pentru prima dată azot în nitrați, element esențial vieții. Descoperirea a fost făcută de o echipă de oameni de știință cu ajutorul unor instrumente ale robotului marțian american Curiosity, a anunțat NASA - transmite miercuri AFP.

Nitrații sunt o categorie de substanțe care conțin azot într-o formă care poate folosi organismelor vii, a explicat Agenția spațială americană. Descoperirea aduce astfel o dovadă în plus că pe Planeta Roșie au existat în trecut condiții propice existenței vieții.

Azotul este indispensabil tuturor formelor de viață cunoscute, constituind un element cheie al unor molecule mai mari, ca ADN-ul, care codifică informațiile genetice ale vieții. Pe Pământ, ca și pe Marte, azotul se găsește în stare gazoasă în atmosferă, sub forma a doi atomi care, pentru că sunt uniți, nu se pot combina ușor cu alte elemente. Atomii de azot trebuie să fie ori singuri, ori fixați pe molecule de oxigen pentru a putea da naștere la reacții chimice indispensabile vieții. O moleculă de nitrat, formată dintr-un atom de azot și trei atomi de oxigen, constituie sursa de azot fixată care se poate combina cu o varietate de alți atomi și molecule.

Oamenii de știință subliniază totuși că nu există niciun indiciu care să sugereze că moleculele de nitrat descoperite de un instrument de pe Curiosity provin de la un organism viu. Suprafața planetei Marte este în prezent inadecvată oricărei forme de viață cunoscute.

Potrivit cercetătorilor, nitrații sunt vechi și au rezultat din procese nebiologice, ca de exemplu impactul cu un asteroid sau trăsnete pe Marte într-un trecut îndepărtat.

Echipa care lucrează la misiunea Curiosity a descoperit deja indicii care arată că a putut exista viață pe Marte acum câteva miliarde de ani. Printre acestea, prezența în abundență a apei lichide în albii ale unor foste râuri și a unor materii organice în craterul Gale, unde s-a așezat robotul în august 2012.

Robotul se află în prezent la poalele muntelui Sharp (5.500 de metri), format din straturi sedimentare, într-unul din acestea fiind captate molecule de nitrat. Curiosity a mai detectat în luna decembrie a anului trecut, aproape de suprafața planetei Marte, emanații regulate de metan, fără să poată determina originea gazului care, pe Pământ, provine în proporție de 95% de la microorganisme.

Robotul Curiosity nu dispune de instrumente cu ajutorul cărora să se afle dacă există viață pe planeta roșie. Scopul misiunii sale este să stabilească dacă Marte era locuibilă în trecut, având toate condițiile necesare existenței vieții microbiene. AGERPRES