Bloomberg: Punctul de cotitură al infecțiilor cu coronavirus. Care este proteina care ar putea salva viața pacienților

Un studiu publicat joi, în revista Science, citat de  Bloomberg , arată că prezența redusă a interferonului, o proteină produsă de celule ale sistemului imunitar, poate duce la agravarea stării de sănătate a pacienților infectați cu SARS-CoV-2.

Mai multe cazuri grave de Covid-19, manifestate la persoane înrudite, de cele mai multe ori frați, a atras atenția cercetătorilor. În unele dintre situațiile cercetate, concluzia a fost că răspunsul imun târziu al organismului a dus la reproducerea în cantități mai mari a virusului Sars-Cov-2.

„Se pare că acest virus are un mare truc”, a spus Shane Crotty , profesor la Centrul pentru Cercetarea Bolilor Infecțioase și a Vaccinurilor de la Institutul de Imunologie La Jolla din California, autor al studiului.

Acest mare truc este de a evita răspunsul imun inițial pentru o perioadă semnificativă de timp și, în special, de a evita un răspuns timpuriu la interferon.

Interferonul apără organismul împotriva agenților patogeni virali și poate fi perfuzat pentru a trata afecțiuni precum hepatita infecțioasă.

Studiile publicate joi în revista Science, au arătat că interferonul insuficient poate ascunde un moment de cotitură periculos în infecțiile cu SARS-CoV-2. Lucrarea evidențiază potențialul terapiilor pe bază de interferon pentru a mări o gamă de tratamente Covid-19. Aceste tratamente oferă beneficii limitate și sunt de obicei utilizate la pacienții foarte bolnavi, spitalizați.

„Credem că sincronizarea poate fi esențială deoarece doar în faza incipientă se poate lupta cu adevărat împotriva particulelor de virus și organismul poate fi apărat împotriva infecției”, a declarat Alexander Hoischen , șeful grupului de tehnologii genomice și imuno-genomică de la Centrul Medical al Universității Radboud din Nijmegen.

Ce este interferonul și cum acționează răspunsul imunitar al organismului

Rolul interferonului reprezintă o nouă legătură în interacțiunea complexă a virusului cu sistemul imunitar uman. Mulți pacienți suferă de cele mai grave complicații din cauza unei reacții exagerate imune. Dar de ce se ajunge la această reacție?

Dacă este disponibil suficient interferon, în cazurile de Covid-19 acesta are o influență majoră asupra severității bolii. În mod ideal, producția de substanță antivirală ar fi declanșată atunci când celulele imune întâlnesc material genetic SARS-CoV-2, oprind reproducerea virală rapidă în interiorul corpului și evitând complicațiile.

Dar virusul SARS-CoV-2 are gene anti-interferon care pot opri sau antagoniza producția sau efectul interferonului. Dacă răspunsul interferonului este întârziat și cantitatea de virus din organism crește la un nivel ridicat, alte părți ale sistemului imunitar vor fi „trezite”. Acesta este momentul care poate declanșa inflamații care afectează plămânii, inflamații apărute din cauza unei reacții imune excesive la virus.

Se știe că unii oameni au probleme în combaterea infecțiilor, deoarece produc anticorpi care își dezactivează propriul interferon. Joi, un consorțiu global de cercetători a declarat că astfel de reacții imune la proteine ​​ar putea explica pneumonia Covid-19 care pune viața în pericol la cel puțin 2,6% dintre femei și 12,5% dintre bărbați.

Anticorpii care blochează interferonul au apărut la 101 din 987 de pacienți cu boală severă, dar la niciunul dintre cei 663 cu un caz asimptomatic sau ușor, potrivit studiului din Revista Science.

„Aceste descoperiri oferă o primă explicație pentru numărul mai mare de bărbați în rândul pacienților cu cazuri grave de Covid-19”, arată cercetătorii.

A fost descoperită o mutație purtată pe cromozomul X. Defectele acestui cromozom sunt mai susceptibile să afecteze bărbații, care au un singur exemplar, în timp ce femeile au două.

Mutațiile bărbaților sunt rare - apar la 1 din 10.000 de persoane - și o explicație puțin probabilă pentru marea majoritate a cazurilor severe de Covid-19. Dar studiile indică faptul că diferite forme de disfuncție cu interferon pot sta la baza a până la 14% dintre pacienții critici și că screening-ul și tratamentul specific pot preveni boli grave și decese.

Un tratament experimental a fost deja folosit în cadrul unui studiu

Un medicament experimental  a reuşit oprirea avansării simptomelor generate de infectarea cu noul coronavirus în 79% din cazuri, în cadrul unui studiu efectuat în Marea Britanie.

Medicamentul experimental, denumit tehnic SNG001, este o combinaţie de interferon-beta produsă de compania farmaceutică britanică Synairgen. Medicamentul a fost testat pe pacienţi bolnavi de Covid-19 care necesitau oxigen.

Rezultatele studiului arată că agravarea simptomelor a fost evitată la 79% dintre pacienţii cărora li s-a administrat medicamentul. Trei persoane care au participat la studiu au murit din cauza Covid-19 după ce au fost selectate aleatoriu pentru primirea unui produs placebo. Medicamentul SNG001 conţine o formulă de interferon-beta, o proteină naturală care reglează reacţiile antivirale. Proteina este utilizată şi ca tratament contra sclerozei multiple.