IMAGINEA SĂPTĂMÂNII DE LA NASA Clusterul stelar Westerlund 1, surprins de telescopul Hubble

Această frumoasă imagine obținută prin intermediul telescopului Hubble, un proiect NASA/ESA, dezvăluie un super-cluster stelar tânăr, cunoscut sub numele de Westerlund 1, situat la doar 15.000 de ani lumină depărtare în vecinătatea Căii Lactee, galaxia ce găzduiește sistemul nostru solar.

Sursa foto: www.nasa.gov

Stelele sunt clasificate în funcție de tipul lor spectral, temperatura de suprafață și luminozitate. În timp ce studiau și clasificau stelele ce formează clusterul, astronomii au descoperit că Westerlund 1 găzduiește o stea enormă. Inițial numită Westerlund 1-26, această stea monstru este un supergigant roșu (deși uneori este clasificată ca fiind o stea hipergigantă), cu o rază de peste 1.500 de ori mai mare decât a Soarelui nostru. Dacă Westerlund 1-26 ar fi plasată unde se află Soarele în sistemul nostru solar, aceasta s-ar extinde dincolo de orbita lui Jupiter.

Se crede că majoritatea stelelor din clusterul Westerlund 1 s-au format în timpul aceluiași proces, ceea ce înseamnă că au vârste și compoziții similare. Clusterul este relativ tânăr din punct de vedere astronomic: la aproximativ trei milioane de ani este un copil în comparație cu soarele nostru, care are o vechime de aproximativ 4,6 miliarde de ani.