Noi temeri pentru libertatea presei în Ungaria, după implicarea unui om de afaceri pro-Orban la site-ul Index.hu

Noi temeri pentru libertatea presei în Ungaria, după implicarea unui om de afaceri pro-Orban la site-ul Index.hu

Implicarea unui om de afaceri ungar aliat al premierului Viktor Orban în structura de finanţare a principalului site de actualităţi al ţării, renumit pentru independenţa sa, Index.hu, a realimentat marţi temerile privind o schimbare în tonul şi libertatea editorială a publicaţiei, relatează miercuri AFP.

Peisajul mediatic ungar a fost profund remaniat după revenirea la putere, în 2010, a premierului naţionalist conservator acuzat de numeroşi experţi internaţionali că aduce atingere libertăţii presei. Acest sector cunoaşte un nou val de bulversări după realegerea lui Orban pentru un al treilea mandat, constată agenţia de presă franceză.

Cea mai recentă este aceea că regia însărcinată cu vânzarea de spaţii publicitare pe Index.hu, principalul site de actualităţi independent al Ungariei, a fost vândută către doi investitori, dintre care unul este Jozsef Oltyan, om politic şi de afaceri, potrivit comunicatelor emise luni de vânzător şi de cumpărător.

Jozsef Oltyan este membru al partidului democrat-creştin KDNP, aliat al partidului Fidesz al lui Viktor Orban, şi autorul mai multor comentarii în care critica mass-media independente sau ale opoziţiei, printre care şi Index. Acest site a publicat în mod regulat anchete asupra politicii şi modului de gestionare ale guvernului ungar.

Mai multe zeci de jurnalişti de la Index au făcut apel marţi la apărarea independenţei lor editoriale. "Vrem pur şi simplu să continuăm să facem ceea ce am făcut până acum, adică să producem cel mai bun jurnal posibil, independent de dreapta sau de stânga", se spune în comunicatul lor.

În opinia lui Agnes Urban, analist la institutul Mertek Media Monitor, venirea unui aliat al guvernului în capitalul companiei, de care depind veniturile site-ului, constituie un risc real pentru linia sa editorială. "S-a terminat probabil cu independenţa Index", a declarat ea pentru AFP, calificând publicaţia drept "vulnerabilă".

Chiar dacă noii proprietari au dat asigurări într-un comunicat că vânzarea nu va avea consecinţe asupra liniei editoriale, temerile privind Index au fost realimentate de seria de bulversări care au afectat sectorul ungar al mass-media în decurs de câţiva ani: un număr tot mai mare de titluri a trecut în mâinile apropiaţilor puterii şi au devenit relee ale politicii guvernului, sau au fost private de publicitate.

Alegerile legislative din aprilie s-au desfăşurat în Ungaria pe fondul "parţialităţii mass-media" şi accesului restrâns la informaţii, a denunţat o misiune de observare a OSCE. După alegeri, mai multe publicaţii critice la adresa guvernului au falimentat sau au ajuns la alt proprietar.

Ungaria se află pe locul 71 dintre cele 180 ale Clasamentului Mondial privind Libertatea Presei elaborat de ONG-ul Reporteri fără Frontiere. Această ţară se afla pe locul 23 înainte de venirea Fidesz la putere. AGERPRES

Trimite pe WhatsApp


Citește și:

populare
astăzi

1 Vai, a luat pisi COVID și-i pute la minister! „Avem un pişat de spirt pe etaj“

2 Ilie Bolojan dă afară jumătate din angajaţii Consiliului Judeţean Bihor. Unii nici nu aveau loc prin birouri

3 Proștii votează, cefele groase din Servicii încasează / Fiul unui general STS ajuns liberal, contracte grase cu…

4 Să rămână scris / Trump va câștiga mai categoric decât în 2016!

5 Din culisele cluburilor de noapte. Aceleași tehnici se folosesc și-n România