O analiză interesantă, foarte interesantă...

O analiză interesantă, foarte interesantă...

Cateva date preliminarii  ne ajuta sa circumscriem peisajul politic romanesc inainte de venirea toamnei si declansarea campaniei prezidentiale. Cat inca e vara si nu s-a deschis balul de toamna, sa ne acordam putin timp si sa privim atenti campul de lupta politica, scrie blogul  Politeia.org.ro .

I. PSD va avea mari probleme sa isi impinga candidatul in turul al doilea al prezidentialelor si, stiind acest lucru, isi incepe de pe acum manevrele pentru digerarea rusinoasei (dar asteptatei) pierderi din 2019, concomitent cu stabilizarea si (spera PSD) cresterea scorului la parlamentarele din 2020:

 – imprumuta enorm de pe pietele externe, in euro, marind datoria externa cu 4,1 miliarde euro, pentru a plati in continuare salarii si pensii marite. Si este doar inceputul. Aceasta iresponsabilitate pune bazele uneicrize economice pe care o vor deconta viitoarele guverne.

 – adopta o halucinanta lege a pensiilor care va fi finantata (ce supriza!) din imprumuturile facute pe spinarea generatiilor viitoare (imprumuturi pe 30 de ani, in euro!). Lege aceea adanceste deficitul bugetar mai ceva decat groape Marianelor: “Daca in 2022, din Fondul de pensii se pot plati doar 99 miliarde de lei, iar Legea Olguta ne va obliga sa platim 142, 65 miliarde de lei, rezulta ca Romania va trebui sa gaseasca pe undeva o comoara de vreo 43 de miliarde de lei, adica de vreo 3,4% din PIB!!!Nu are unde s-o gaseasca, mai oameni buni, decat in imprumuturi. Deci, Romania va fi nevoita sa se imprumute, in anii care vin, cu 3,4% din PIB in plus pe an doar pentru a plati pensiile. Stiti ce inseamna asta? Argentina, Grecia, vom avea soarta lor”.

 – taie din programele sociale si de la studenti pentru a asigura bani pentru celebrul PNDL (mita pentru primari si CJ-uri) si pentru pensiile speciale ale armatei din teritoriu: “Printre alte măsuri avute în vedere ar fi şi ajustări ale indemnizaţiei pentru persoanele cu handicap. Ideea tăierii din programele sociale va fi făcută de PSD cu scopul de a salva Programului Naţional de Dezvoltare Locală (PNDL), au adăugat sursele menţionate.”

 – se pregateste sa arbitreze prezidentialele, in favoarea lui Iohannis (din motivele de mai jos).

II. Presedintele Iohannis face manevre de blat cu PSD-ul care se vad si de pe Luna:

 – promulga acea ucigasa lege a pensiilor doar pentru ca a primit “asigurari” de la Dancila ca “sunt bani”. Ca si cum cuvantul uneia ca Dancila poate bate arittmetica. Inutil de spus ca legea ramane in vigoare chiar si dupa plecarea PSD de la guvernare, nu? De ce guvernele care vin trebuie sa suporte o aberatie legislativ-financiara?! Lucrul aceasta nu l-a mai interesat pe Presedinte, ocupat sa nu isi ostilizeze PSD-ul, televiziunile de casa si pensionarii.

 – se intelege pe sub masa cu PSD-ul, la numirile ambasadorilor, in special al celor din nucleul dur al lui Dragnea. Nu o spun eu, o spune un fost ambasador, si inca unul care nu poate fi suspectat ca nu stie ce spune.

 – dupa exercitiul unui mandat de presedinte “constatator”, aspira la inca unul relaxat, in care se poate impaca inclusiv cu o noua guvernare PSD (careia ii poate intoarce in 2020 favorul, numind un nou premier PSD).

III. Fosila Basescu  da sfaturi electorale lui Dancila si lui Iohannis in acelasi timp, sfaturi care au un singur scop: mentinerea status quo-ului politic instalat de 30 de ani, in care partidele se rotesc la putere, dar relatiile transpartinice raman inchegate in subterana.

Colaboratorul Basescu va scapa insa ieftin, pentru ca desi si-a turnat colegii, i s-a distrus angajamentul cu Securitatea si, mai ales, e posibil ca la Curtea de Apel Bucuresti sa il scape reteaua Liei Savonea: “Potrivit legii, o decizie privind colaborarea cu Securitatea ca poliție politică este destul de complicată, mai ales în condițiile lipsei angajamentului cu Securitatea și dacă nu se poate demonstra că notele informative au adus atingere drepturilor și libertăților celor vizați. Din informațiile Europei Libere respectivele note informative, două la număr, nu sunt grave din acest punct de vedere. Aceleași surse spun că Băsescu are șanse bune să câștige în instanță“.

Neavand alte treburi importante, da sfaturi pro bono si asteapta si el sa fie chemat la negocieri in subterana de PSD.

In aceasta situatie (descrisa destul de sumar, insa esential), de ce spun ca este complicata situatia USR-ului? 

Din trei motive:

 – Motivul electoral il reprezinta partenerul Ciolos care, dupa ce a facut pe-a mieluselul cu PSD-ul cat a fost premier si a oferit PSD-ului un nesperat balon de oxigen in 2016, acum se dovedeste leu cu ocazia negocierilor in cadrul Aliantei USR-Plus, cerand nici mai mult nici mai putin decat paritate pe listele din 2020. In opinia mea, o pretentie exagerata si nejustificata, iar argumentele pentru care USR refuza sunt nu doar de bun simt, ci sunt factuale, neavand nevoie de nici o alta justificare:

“De ce refuză USR paritatea? Partidul condus de Dan Barna invocă trei argumente principale: structuri mai eficiente în teritoriu, Opoziţie timp de doi ani la PSD în Parlament, timp în care PLUS n-a existat ca partid, şi o contribuţie cu mai mulţi bani la campania electorală pentru europarlamentare. Cât despre bani, campania a fost sponsorizată în mare parte cu fondurile primite de USR de la stat, ca partid parlamentar. Au fost şi contribuţii private, de ambele părţi. „În unele filiale, raportul dintre USR şi PLUS e de 6 la 1. Deci PLUS a adus un leu, noi am pus 6. Sumele sunt demonstrate cu acte, căci cei mai mulţi bani au venit din subvenţie”

Faptul ca Ciolos invoca argumentul ca el era cap de lista si aceasta a fost motivul scorului atat de mare al Aliantei la europarlamentare este hilar. Daca era asa de sigur pe forta lui de tractiune, partidul sau candida separat!  Ma tem ca nu avea nici macar 7-8 (nu risc sa spun ca nu trecea pragul electoral, desi exemplul UDMR – care era cat pe ce sa nu treaca pragul, contrazice orice previziune “normala”). Deci, daca avea asa o forta de tractiune, de ce nu a candidat Plus-ul ca partid?!

Din punctul meu de vedere, pretentiile lui Ciolos (paritate pe liste) sunt exagerate, iar zestrea imagistica si politica pe care el o aduce este mai degraba negativa. Nu vreau sa ma refer la el insusi (caci nu intentionez sa fac o critica publica a slabiciunilor sale politice – o fac destui), ci la partidul sau, peste car adversarii incearca de ceva vreme sa lipeasca eticheta de “neomarxisti” si “securisti“.

Motivul nu este modalitatea in care a aparut partidul Plus si legaturile de rudenie ale lui Ciolos cu Virgil Ardelean (in definitiv, nu ne alegem rudele), ci celebra idioata politic Oana Bogdan. Aceasta, cu declaratiile ei repetate, imbecil-utopice incremenite in anii flower-power despre renuntarea la proprietatea privata, face mai mult rau decat niste proiecte legislative proaste. Sacalul Basescu a intuit bine punctul slab si a sarit sa muste direct acolo: “E puţin răutăcioasă observaţia mea, pentru eu îi consider un soi de neo-marxişti, mai ales când vine şi domnul Cioloş cu teoriile de bază, cu trăitul la comun, cu renunţarea la valorile creştine, care până la urmă sunt cheia existenţei Europei, nu numai a poporului român, cu spiralele de la cei ai domnului Bivolaru. E o viaţă complicată”. Deocamdata, Basescu a muscat de “semnalizare”. Insa combinati acest atac politic cu unul venit – voalat sau explicit –  din partea BOR (pe linia “USR sprijina homosexualii ca sa darame familia traditionala”) si veti avea imaginea unui USR stigmatizat politic in mod iremediabil.

Dacian Ciolos, in loc sa o trimita atunci pe Oana Bogdan la spalat podelele in sediul central, pana ii mai vine mintea la cap, a sarit sa o laude, in pofida oricarei evidente. Ciolos nu pricepe nici azi, cum nu a priceput nici in 2016, ce forta devastatoare are o eticheta pe care ti-o pun adversarii politici. Eticheta de tehnocrat este, pentru marea masa a electoratului pe care se bat PSD, Pro Romania, PMP, ALDE si chiar si PNL, este sinonima cu ciuma. Pe acestia niciodata nu ii vei converti in votanti al USR+Plus.

De aceea spun ca situatia USR este complicata, pentru ca eticheta stigmatizanta care va fi lipita pe Plus se va lipi si de USR. Pana ce Plus nu isi clarifica anumite pozitii doctrinare si mai ales nu da dovada ca stie sa gestioneze aberatiile scoase de unele “roti motrice” (cum a fost numita Oana Bogdan), nici o paritate nu merita luata in considerare. Mai mult, la etichetele care se vor lipi din motive obiective, se adauga cele lipite din motive subiectiv-ideologice. Dacian Ciolos are de luptat el insusi cu imaginea de “tehnocrat”, cu cea de “filo-macronist”, si mai ales cu cea de “politician ezitant”. Unele sunt justificate, altele nu.

Cand vrei paritate, nu te lauzi numai cu punctele tari, trebuie sa arati ca le-ai indepartat pe cele slabe. Or, Ciolos nu a facut inca asta.

Insa a cimenta prin paritate o alianta cu Plus, in conditiile in care planurile de viitor ale Plus-ului ca partid si ale lui Ciolos ca sef de partid sunt inca neclare, mi se pare o greseala. Alianta electorala sau chiar politica, da. Negocieri dure cu conditii reciproc-impuse, da. Paritate, sub nici o forma. Nimic din ce a facut Ciolos ca premier, ca om politic, ca sef de partid, nu justifica ideea de paritate pe listelele din 2020.

USR a facut mult mai mult pentru democratia romaneasca decat a facut Ciolos ca premier. Trebuie sa munceasca Ciolos si Plus asa cum a muncit USR din 2016 incoace pentru a putea pretinde paritate. In loc de declaratii despre renuntarea la proprietate, sa ne serveasca proiecte de legi, atacuri de legi la CCR, opozitie activa zilnica la PSD si altele.

II. Motivul economic-financiar il reprezinta “greaua mostenire”. Daca USR va intra la guvernare (cu premier sau fara premier), va avea in fata un dezastru economice de proportii biblice. In fata situatiei financiare pe care o va lasa PSD, sacalii din PSD-Pro Romania-PMP-ALDE si chiar PNL stau la panda asteptand ceea ce plastic a descris fosila Basescu: “Cred că aşa a fost proiectat USR să devină o forţă politică ce urmează să răspundă dezideratelor de partid nou şi oameni politici noi. Trebuie s-o recunoaştem că abordările lor sunt destul de proaspete, pe deoparte, oamenii sunt destul de proaspeţi şi nimeni nu se va convinge că sunt o gogoaşă până când nu vor guverna. După ce vor guverna, vom vedea dacă mai rămâne măcar cât a rămas din Dan Diaconescu“.

USR, daca intra la guvernare in 2020, si daca asuma pozitia de premier (in alianta sau separat de Plus), va incasa toate dejectiile pe care le vor zvarli cei ramasi in Opozitie. Din motive financiare, USR (cu sau fara Plus) vor trebui sa abroge legea pensiilor (sa te tii caterinca!), sa taie pensiile speciale (sa te tii obstructie din partea CCR-ului lui Dragnea), sa ia masuri dure (sa te tii talk show-uri la Latrine!). Neavand experienta in lupta de guerilla mediatica, se vor eroda cumplit (cu sau fara alianta cu Plus) pentru ca ei vor fi cei mai vizibili. Impetuozitatea (corecta dar imprudenta) a unora precum Andrei Caramitru se va intoarce ca un bumerang impotriva lor si risca, dupa un exercitiu de guernare, sa isi dezamageasca si baza electorala (nu au facut destul) si pe cei care nu au votat cu ei (care ii vor diaboliza).

III. In fine, motivul politico-juridic.

a) La CCR va exista garda lui Dragnea pana in iunie 2022 si abia atunci trei judecatori vor fi schimbati. Miza este ca USR sa trimita macar un judecator adevarat (prin votul Camerei sau al Senatului) in noua componenta CCR, ceea ce inseamna ca USR (cu sau fara Plus) sa aiba majoritate in Camera sau Senat. Greu de estimat ca va fi posibil asa ceva.

b) Presedintele Iohannis ii va purta raca lui Barna, daca acesta ajunge in turul al doilea si ii face zile fripte. Raca se va materializa in nominalizarea unui premier PNL sau, de ce nu, a unuia de la PSD (daca PSD isi revine si castiga alegerile, in alianta electorala cu Pro Romania si ALDE). Sa nu inlaturam de pe acum ipoteza unei aliante electorale sau politicce intre PSD-Pro Romania-ALDE.  Sacalii astia pot foarte usor incheia o alianta electorala sau politica care sa scoata mai multe voturi decat, separat, PNL. respectiv USR+Plus, si atunci Iohannis va incredinta mandatul celor care au cei mai multi parlamentari. Improbabil? Ba deloc!

c) PNL-ul. Astia vad USR ca pe concurentul direct, si ironiile de bodega ale lui Rares Bogdan la adresa lui Dan Barna o arata fara echivoc. PNL-ul va absorbi, dupa ce PSD va pierde prezidentialele, o droaie de primari (care nu isi for da demisia din PSD, insa vor negocia cu PNL in 2020) si va avea drept scop intarirea si scoaterea unui scor mai mare de 28%, care sa ii ajute sa fie peste USR si sa obtina postul de Premier. USR  (cu sau fara Plus) va trebui sa intre la Guvernare, in conditiile pe care la va pune PNL-ul. Erodarea va veni automat, insa beneficiile vor fi minore, cata vreme Sica Mandolina va fi premier (sau altul din PNL).

Ca sa rezum:

Partenerul Ciolos – pretentii nemasurate, pericol de etichete stigmatizante, neclaritate in planuri.

Presedintele Iohannis – atitudine de blat cu PSD-ul si favorizare (normala) a PNL-ului, deci zero cadouri.

PNL – rivalul pentru postul de premier, care va pune bete in roate ori de cate ori va putea. Fost membru USL, aspirator de traseisti si plin de dinozauri ai politicii.

PSD-Pro Romania-ALDE-Basescu: veteranii mocirlei, cei care stiu sa supravietuiasca, precum gandacii, si in caz de atac atomic. Astia nu vor ierta nimic si vor vrea sa readuca USR la un nivel parlamentar insignifiant.

Asa ca eu, in locul lui Dan Barna, m-as duce mai rar la frizerie, mai rar la Ikea,si as pregati partidul ca si cand toti mi-ar fi adversari.

In definitiv, daca nu iti securizezi si extinzi baza de votanti (renuntand la alergat dupa voturile sosonarilor care se uita la Latrine si voteaza PSD in orice situatie), daca nu esti pregatit cu cei mai buni juristi care sa atace sau sa contra-atace la CCR legi initiate sau votate, daca nu ai o echipa experimentata de strategi politici si de experti in comunicare care sa miroase si sa evite capcanele mediatice, daca nu stii ce ai de facut in primul an cand intri la guvernare si daca nu ai liste cu oameni si proiecte care trebuie sa fie gata de implementare de la 1 ianuarie 2021, daca nu ai si o strategie de avarie pentru situatia in care finantele tarii vor fi mai dezastruoase decat cele mai negre predictii, atunci degeaba inchei alianta cu Plus.

Sa nu uitam: puterea adevarata in Romania o detin Parlamentul si CCR-ul. Barna degeaba ajunge Presedinte, fara Parlament si CCR nu poate decat sa taie panglici si sa fie un fel de Iohannis II.

Vrea Barna o functie deja redusa prin deciziile CCR la un fel de Presedinte-taietor-de-panglici sau vrea sa aiba si un partid care sa il sprijine?

Sa nu isi bata joc de partid, in 2020, atent doar la functia pe care o viseaza, in 2019. E mai greu de cucerit Presedintia in 2019 decat parlamentarele din 2020, asa ca sa nu vizam la cai verzi pe pereti!


Citește și:

populare
astăzi

1 Cea mai mare notă luată de Piedone în viața lui a fost un 6...

2 Bilanțul după trei luni al noului comandant al Forțelor Armate Ucrainene: Armata lui Putin sângerează din greu, dar câștigă încă teren

3 STENOGRAME „Eugen Mîrtz i-a inoculat victimei ideea că prin sexul anal a salvat-o de la moarte deblocându-i o chakră ce controlează punctele vitale”

4 Se întâmplă lucruri? / Se strânge robinetul?

5 Dorel Vișan, premiat de Masonerie pentru prezența la Moscova...