O PERSONALITATE PE ZI: Astronomul şi fizicianul Galileo Galilei

Savantul Galileo Galilei (Galileo di Vincenzo Bonaiuti de' Galilein) s-a născut la 15 februarie 1564, în oraşul Pisa, potrivit starchild.gsfc.nasa.gov .

Tot aici a urmat cursurile universităţii, apoi a studiat matematica la Florenţa. Începând cu 1589, a fost profesor de matematică, la început la Universitatea din Pisa, apoi la Padova, iar din 1610, la Florenţa. În 1611, Galilei a devenit membru al Academiei de la Roma.

Sursa foto: nasa.gov

Galileo Galilei este unul dintre întemeietorii mecanicii. A descoperit legea inerţiei, izocronismul micilor oscilaţii ale pendulului, legea căderii corpurilor, legea compunerii mişcărilor, a dat o formulare exactă noţiunilor de viteză şi de acceleraţie şi a pus în evidenţă relativitatea mişcării, conform "Dicţionarului Enciclopedic Român" (vol. 2, Editura Politică, 1965).

Scrisoarea către Leonardo Donato, Doge al Veneției, august 1609, și Note despre sateliţii lui Jupiter, ianuarie 1610.

Sursa foto: solarsystem.nasa.gov

Galilei a fost numit de către Albert Einstein ''părintele'' ştiinţei moderne, deoarece a deschis o nouă eră în cercetarea ştiinţifică.

Referindu-se la realizările acestuia, Stephen Hawking spunea: ''Galileo, probabil mai mult decât oricare altă persoană, a fost responsabil pentru naşterea ştiinţei moderne'', potrivit site-ului www.astronomy.ro .

Sursa foto: azquotes.com

Mişcarea obiectelor uniform accelerate, care se regăseşte în cele mai multe manuale de fizică (capitolul mecanică), a fost studiată de Galileo Galilei ca subiect al cinematicii.

Principiul de inerţie al lui Galilei este formulat astfel: ''Un corp care se mişcă pe o suprafaţă netedă va continua în aceeaşi direcţie cu viteză constantă dacă nu este perturbat''. Acest principiu a fost mai târziu regăsit în legile lui Isaac Newton. De altfel, Newton a recunoscut că "dacă el a ajuns atât de sus este pentru că s-a înălţat pe umerii unor giganţi".

Sursa foto: NASA History Office /Twitter

Tot Galileo Galilei a avansat, potrivit site-ului www.ro.biography.name , principiul de bază al relativităţii, acela că legile fizicii sunt aceleaşi în orice sistem în mişcare rectilinie uniformă, indiferent de viteză sau de direcţia sa. Deci, nu există mişcare absolută şi nici repaus absolut. Acest principiu a furnizat baza legilor mişcării ale lui Newton şi a jucat un rol important în teoria relativităţii restrânse a lui Einstein.

Sursa foto: nationalgeographic.org

Galilei a fost primul astronom care a privit cerul cu o lunetă inventată de el însuşi, în 1609. În cadrul constelaţiei Orion a descoperit încă 500 de stele, a studiat suprafaţa Lunii, a descoperit patru sateliţi ai planetei Jupiter (Ganymede, Io, Europa şi Callisto), cunoscuţi ca Lunile Galileene, petele din Soare şi diverse alte realităţi astronomice, pe care le-a descris în lucrarea "Nuntius Sidereus".

Sursa foto: nasa.gov

Susţinător ferm al teoriei heliocentrice a lui Copernic, Galilei a fost supus în două rânduri la procese intentate de Inchiziţie (1616 şi 1633). În cele din urmă, a fost silit să-şi renege public convingerea că Pământul se mişcă în spaţiu, semnând un act de dezicere, care nu a avut decât un caracter pur formal. În 1633, a rostit celebra expresie "Eppur si muove" ("Şi totuşi se mişcă"). El a continuat să se situeze pe poziţiile teoriei lui Copernic, pe care a dezvoltat-o în propriile sale teorii. Galilei a rămas până la moarte sub supravegherea riguroasă a Inchiziţiei. A fost reabilitat de Biserică în 1992.

Sursa foto: historia.ro

Opere principale: "Discorsi e Dimostrazioni Matematiche, intorno a due nuove scienze" ("Discursuri şi demonstraţii matematice legate de două noi ştiinţe", 1638); "Dialogo dei due massimi sistemi del mondo" ("Dialog despre cele două sisteme principale ale lumii", 1632); "Discorso delle Comete" ("Discurs despre planete", 1619).

Galileo Galilei a murit la 8 ianuarie 1642. AGERPRES/(Documentare - Horia Plugaru, editor: Doina Lecea, editor online: Andreea Preda)