Oamenii de ştiinţă au stabilit că 'Oumuamua, asteroidul în formă de trabuc, nu este o navă extraterestră

Astronomii care au investigat natura misteriosului asteroid în formă de ţigară 'Oumuamua, depistat în 2017 în timp ce traversa în mare viteză sistemul nostru solar, nu sunt încă siguri cum ar putea să îl clasifice, dar au convingerea că acesta nu este o navă extraterestră, informează Reuters.

Forma şi modalitatea sa bizară de deplasare i-au determinat pe unii oameni de ştiinţă să se întrebe dacă 'Oumuamua - primul obiect cosmic dintr-un alt sistem stelar ce a fost detectat în timp ce se afla în trecere prin sistemul nostru solar - nu este cumva un fel de tehnologie extraterestră care explorează cosmosul. În urma studierii datelor însă, cercetătorii dintr-o echipă internaţională au precizat că nu au descoperit "dovezi convingătoare în favoarea unei ipoteze extraterestre''.

Cercetătorii au urmărit traseul lui 'Oumuamua, un asteroid de culoare roşiatică, din 14 octombrie 2017 până în 2 ianuarie 2018, dată după care acesta a devenit prea estompat pentru a mai putea fi detectat chiar şi cu cele mai puternice telescoape. Potrivit estimărilor, ar avea o lungime de 800 de metri şi se deplasează "rostogolindu-se" prin spaţiu.

"Cea mai importantă concluzie la care am ajuns este că proprietăţile lui 'Oumuamua sunt în concordanţă cu o origine naturală, iar o explicaţie extraterestră este neîntemeiată'', a precizat Matthew Knight, astronom în cadrul Universităţii din Maryland, unul dintre coordonatorii acestui studiu, publicat în revista Nature Astronomy.

"Desigur, dacă ar fi făcut o întoarcere bruscă, inexplicabilă, acest lucru ar fi justificat explorări suplimentare", a adăugat Matthew Knight.

'Oumuamua a fost detectat pentru prima dată de telescopul Pan-STARRS1 al Universităţii din Hawaii. Numele asteroidului desemnează, în limba nativă hawaiiană, un mesager sosit de la mare depărtare.

Matthew Knight susţine că oamenilor de ştiinţă nu le este uşor să îl cuprindă pe 'Oumuamua în clasificările obişnuite, cum ar fi cometă sau asteroid.

"Am evitat să îl încadrăm în una dintre aceste categorii şi am preferat să ne referim la el cu termenul general de 'obiect'", a spus profesorul Knight.

"Mai simplu, asterozii sunt formaţi din roci şi nu au gheaţă în compoziţia lor, în timp ce cometele sunt un amestec de rocă şi gheaţă, aşa-zişi 'bulgări de zăpadă murdară'", a adăugat Matthew Knight.

'Oumuamua a fost cumva proiectat dintr-un sistem stelar îndepărtat, traversând regiunile interstelare şi ajungând în sistemul nostru solar. A deviat uşor de la traiectoria sa, fenomen care poate fi explicat pur şi simplu prin atracţia gravitaţională exercitată de Soare, întrucât a existat, susţin unii cercetători, o posibilă emisie a unei mici cantităţi de gaze de pe suprafaţa sa, indiciu care ar putea duce cu gândul la o cometă, deşi orice astfel de degajare ar fi fost prea slabă pentru a fi detectată. Îi lipseşte însă coada din praf sau jetul de gaze specifice cometelor.

Cercetătorii spun că ''o explicaţie simplă ar fi aceea că 'Oumuamua este un planetezimal'' - un bloc de construcţie planetar - sau un fragment dintr-un astfel de corp, format într-un sistem stelar îndepărtat.

Compoziţia lui rămâne un mister, chiar dacă ar fi alcătuit doar din roci sau ar include şi metal sau alte ingrediente în structura sa. La ora actuală, asteroidul a trecut deja de planeta Saturn, pregătindu-se să părăsească sistemul nostru solar. AGERPRES