Oamenii de știință chinezi au creat maimuțe "autiste"

Cercetătorii chinezi au creat maimuțe "autiste" purtătoare ale unei gene umane asociate autismului, sperând să deschidă perspective terapeutice pentru această tulburare de dezvoltare a creierului, scrie revista 'Nature' citată de agenția France Presse.

Maimuțe transgenice (modificate genetic pentru a încorpora gena asociată cu unele forme de autism) prezintă un comportament asemănător cu cel al oamenilor care au această tulburare, notează cercetătorii, citând gesturile repetitive, anxietatea și tulburările în interacțiunea socială.

Primatele non-umanoide sunt susceptibile să constituie modele mai bune pentru studierea acestor tulburări complexe din spectrul autismului decât alte modele animale disponibile, cum ar fi rozătoarele, potrivit revistei citate.

Acest lucru ar putea ajuta la dezvoltarea de strategii terapeutice pentru tratarea simptomelor autismului, sugerează autorii studiului.
Zilong Qiu, de la institutul de neuroștiințe din Shanghai, împreună cu colegii săi au dezvoltat un model de primate purtătoare ale sindromului duplicării genei MECP2 , o tulburare de dezvoltare neurologică a copilului.

Ei au obținut opt maimuțe din specia Macaca fascicularis modificate și cinci mici purtători de gene umane moștenite de la o maimuță de sex masculin modificată genetic. Autorii studiului au observat comportamente sugestive pentru autism: deplasări repetate în cerc, reacții de anxietate precum și o diminuare a interacțiunilor sociale cu congenerii lor. Micile maimuțe au prezentat, de asemenea, interacțiuni sociale reduse.

Echipa va încerca să identifice deficiențele din circuitele cerebrale ale acestor maimuțe, notează AFP.

Odată identificată problema circuitului cerebral asociat cu anomalii de comportament, cercetătorii intenționează să testeze apoi potențiale tratamente pe macacii transgenici, inclusiv "prin folosirea tehniciilor de editare a genelor" pentru a face modificările dorite. Cercetătorul Zilong Qiu a precizat că metodele echipei sunt în concordanță cu normele etice internaționale.

"Această cercetare excelentă a dezvoltat un model mai sofisticat de autism, care ar putea îmbunătăți înțelegerea noastră despre autism și, eventual, duce la dezvoltarea unui tratament mai adecvat", a declarat dr. James Cusack, director de cercetare al asociației 'Autistica'.

Totuși, având în vedere marea varietate de situații care acoperă termenul de autism "elaborarea unui model unic de autism ar putea fi greu de realizat", a mai spus sursa citată.

La oameni, 'tulburările din spectrul autismului' sau 'tulburările de dezvoltare omniprezentă' acoperă o gamă largă de anomalii de comportament, de capacități intelectuale (de la retard mental până la subiecți talentați la matematică și informatică), precum și de aptitudini variabile în ceea ce privește limbajul, menționează agenția citată.