Președintele ANAF: Proiectul de modernizare a administrației fiscale, încheiat în 2013, există doar pe hârtie; până acum nu s-a întâmplat nimic concret

Președintele ANAF: Proiectul de modernizare a administrației fiscale, încheiat în 2013, există doar pe hârtie; până acum nu s-a întâmplat nimic concret

Proiectul de Modernizare a Administrației Fiscale (RAMP), încheiat în anul 2013, prin care România putea să acceseze de la Banca Mondială fonduri rambursabile în valoare de 70 de milioane de euro, există doar pe hârtie, a declarat luni, pentru RFI România, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), Bogdan Stan.

"De când am preluat această funcție, la începutul acestui an, am constatat că modernizarea informatică a ANAF era doar pe hârtie și, practic, din 2015 până acum nu s-a mai întâmplat nimic concret. Proiectul de Modernizare a Administrației Fiscale (Revenue Administration Modernization Project — RAMP), încheiat în anul 2013, prin care România urma să acceseze fonduri rambursabile în valoare de 70 de milioane de euro pentru modernizarea administrării fiscale, există doar pe hârtie. Între anii 2015 și 2016, RAMP a stat pe loc. Există decalaje majore față de calendarul inițial care prevedea ca, în anul 2018, RAMP să fie finalizat, decalaje generate de procesul dificil de evaluare a ofertelor tehnice primite din partea celor șase ofertanți, noul termen de implementare fiind 1 ianuarie 2021", a precizat Stan.

Șeful Fiscului susține că se impune o regândire a opțiunilor de care dispune ANAF, în condițiile în care această întârziere a RAMP poate să fie și mai mare în următorii ani.

"Întârzierea RAMP, constatată până în acest moment, și estimarea că această întârziere poate să fie și mai mare în următorii ani impun o regândire a opțiunilor de care dispune ANAF. Avem nevoie de soluții care să răspundă cât mai rapid nevoii de susținere a activității curente și care să implice costuri cât mai mici", a adăugat Stan.

Potrivit sursei citate, infrastructura actuală de servere și unități de stocare a Centrelor de date ale ANAF este formată din echipamente aflate la sfârșitul ciclului de viață, "cu o uzură fizică și morală avansată".

"Infrastructura actuală de servere și unități de stocare a Centrelor de date ale ANAF este formată, în marea sa majoritate, din echipamente care sunt la sfârșitul ciclului de viață, cu o uzură fizică și morală avansată (gradul de încărcare este de 99%). Această situație are mai multe cauze, principala fiind dată de acordurile cadru și contractele subsecvente încheiate începând cu anul 2013. Precizăm că ultimul contract subsecvent din acordul cadru de mentenanță a expirat în octombrie 2016. Fără o însănătoșire a sistemului informatic, RAMP nu va fi aplicat. Sistemul informatic trebuie să fie menținut funcțional. Dar nu s-a achiziționat un echipament informatic pentru menținerea la cote rezonabile a infrastructurii actuale de servere și unități de stocare", a mai spus președintele ANAF.

În acest context, principalele soluții propuse de șeful ANAF vizează înlocuirea contractelor de întreținere cu un contract de asigurare a funcționării infrastructurii sistemului informatic al ANAF și înlocuirea platformelor hardware cu unele noi.

"Am identificat existența mai multor soluții pentru retehnologizarea sistemului informatic al ANAF, așa cum este el în prezent, considerându-se fezabil să fie înlocuite contractele de întreținere cu un contract de asigurare a funcționării infrastructurii sistemului informatic al ANAF. Avem nevoie de înlocuirea platformelor hardware cu unele noi. Trebuie să transferăm bazele de date, sistemele de fișiere, în tehnologii similare. Este nevoie să ne asigurăm că există posibilitatea tehnică de comasare a unor baze de date și folosirea unui număr de licențe adecvat pe procesoare mai puternice", afirmă șeful Fiscului.

În opinia acestuia, sistemul informatic al ANAF trebuie să funcționeze pe o infrastructură modernă, iar în prezent este stabilită modalitatea de realizare a sistemului unic de date și a administratorului acestuia.

"În acest moment, stabilim modalitatea de realizare a sistemului unic de date și a administratorului acestuia. Despre toate aceste lucruri, fostul prim ministru, domnul Sorin Grindeanu, a fost informat în nenumărate rânduri, inclusiv de lipsa fondurilor bugetare pentru întreținerea și modernizarea sistemului informatic. De asemenea, actualul șef al guvernului, domnul Mihai Tudose, cunoaște această problemă sensibilă, care a figurat pe agenda întâlnirii de săptămâna trecută", a adăugat Stan.

Săptămâna trecută, șeful Fiscului a precizat într-o conferință de presă că în prezent se face o analiză referitoare la restructurarea ANAF, care va fi prezentată primului ministru.

"Suntem într-o analiză asupra acestui lucru și cât de curând vom prezenta premierului un material în acest sens. (...) Analiza va avea în vedere eficientizarea factorului uman, raportat la veniturile încasate la bugetul de stat pe fiecare regiune și la numărul de contribuabili administrați", a arătat vineri președintele ANAF. De asemenea, acesta a susținut că este mulțumit de modul în care instituția pe care o conduce își face treaba, în condițiile în care sunt subdimensionați și "fără bani pentru cheltuieli salariale pe ultimele două luni".

Premierul Mihai Tudose a afirmat luni, referitor la activitatea ANAF , că cifrele arată mai bine decât anul trecut, dar nu "la fel de bine" cum ar fi trebuit să arate, ținând cont de creșterea economică.

"Aici (în cazul ANAF — n.r.) discutăm de cel puțin două lucruri: cifrele sunt sau arată mai bine ca anul trecut. Nu arată, după opinia mea, după opinia noastră, la fel de bine ca și cum ar fi trebuit să arate, dat fiind creșterea economică. Nu se poate să ai creștere economică, să ai consum mai mare și încasări mai puține", a spus premierul, la Parlament.

El a explicat că a avut săptămâna trecută două runde de discuții cu ANAF, cu Antifrauda și cu Ministerul de Finanțe, identificând un set de soluții discutate și în coaliție, urmând ca de săptămâna viitoare acestea să fie implementate.

Potrivit premierului, măsurile se referă "de la partea de informatizare completă a ceea ce înseamnă sistemul financiar-fiscal din România și ajungând la măsuri de eficientizare — de la colectarea TVA până la niște măsuri mai stricte în ceea ce privește partea de mărfuri de contrabandă".

Întrebat cât timp are la dispoziție actualul șef al ANAF Bogdan Stan pentru a-și dovedi eficiența la conducerea instituției, premierul a răspuns: "Începând cu azi fiecare zi. Următoarea analiză pe cifre va fi peste o lună".

AGERPRES


Citește și:

populare
astăzi

1 PSD și PNL vor avea candidați separați la București: Gabriela Firea și Sebastian Burduja

2 O informație care dă fiori / Ce știe CIA despre intențiile Rusiei în Europa?

3 AUDIO Numele lui Coldea, într-un nou scandal. Anca Alexandrescu a difuzat înregistrări depuse la DNA

4 Piedone este pe punctul de a pierde inclusiv Sectorul 5... E disperare mare printre acoliții lui... Deh, s-a schimbat joaca...

5 Surprize în noul sondaj realizat de INSCOP la comanda News.ro