România, tot mai aproape de jocul periculos al Rusiei la Marea Neagră | ANALIZĂ

România, tot mai aproape de jocul periculos al Rusiei la Marea Neagră | ANALIZĂ

Mina care a explodat la Costinești, luni dimineața, ar putea fi ucraineană, adusă de vânt pe malul românesc, sau rusească, amplasată în apele Mării Negre pentru intimidarea navelor care se îndreaptă spre Ucraina, în care Moscova crede că este armament, consideră specialiștii.

FOTO Navy / Arhivă

Autoritățile analizează posibilitatea ca explozia care a avut loc luni dimineață la malul românesc al Mării Negre, în Costinești, să fi fost cauzată de o mină încărcată cu explozibil provenită din apele teritoriale ale Ucrainei, în contextul războiului purtat de Rusia. O a doua mină marină a fost semnalată în zonă la Costinești, iar MAI și MApN au alocat forțe pentru găsirea acesteia, însă până acum, căutările au arătat că ar fi vorba despre o alarmă falsă.

În încercarea de a opri transporturile de cereale ucrainene și potențiale transporturi de armament către Kiev pe mare, de la întreruperea acordului privind transportul cerealelor ucrainene, atacurile Rusiei în zona Mării Negre s-au intensificat și s-au îndreptat către porturile ucrainene. Două dintre atacuri au fost foarte aproape de teritoriul României, pe Dunăre.

De altfel, Federația Rusă a avertizat chiar și că orice navă care se îndreaptă către sau dinspre porturile Ucrainei vor fi tratate ca „potențiale transporturi de încărcături militare și implicit potențiale ținte militare”.

Un incident a avut loc duminică, atunci când o navă militară rusă a deschis focul în sud-vestul Mării Negre asupra unei nave-cargo sub pavilionul insulelor Palau care ar fi avut drept destinație portul Ismail din Ucraina, a anunţat Ministerul rus al Apărării.

Potrivit datelor companiei Refinitiv, nava se afla însă în apropiere de coastele Bulgariei şi se îndrepta către portul românesc Sulina în momentul incidentului, notează Reuters.

Ce spun experții

Fostul ministru de Externe, Adrian Cioroianu consideră că, „dacă se confirmă că sunt mine provenind din teatrul de război din Marea Neagră, e foarte plauzibil că este vorba despre un scenariu de intimidare al Rusiei, care vrea să intimideze toate formele de navigație din Marea Neagră, mai ales cele care transportă grăul ucrainean și inclusiv cele pe care rușii consideră că aduc armament Ucrainei. Din acest punct de vedere, ca și interpelarea, zilele trecute a navei turcești, fac parte din același scenariu prin care Rusia vrea să arate că nu permite în Nordul Mării Negre nicio activitate care să fie contrară intereselor sale”.

Cioroianu a mai arătat că, în contextul actual, „orice este posibil”, chiar și varianta din care să rezulte că explozia a fost cauzată de o mină sau o încărcătură plasată „în mod special, (...) menită special pentru litoralul românesc, tocmai pentru a-i inhiba pe transportatorii de grâne care se folosesc de portul Constanța”.

„Intenția Rusiei este de a da semnalul unui pericol în Marea Neagră”, Adrian Cioroianu. fost ministru de Externe

Fostul șef al diplomației române nu consideră însă că tensiunile ar putea escalada. „Intenția Rusiei, chiar și în eventualitatea în care este o încărcătură dirijată special, intenția Rusiei nu este de a provoca un stat NATO, ci de a da semnalul unui pericol în Marea Neagră, mai bine spus în nordul Mării Negre, pentru că sunt porturile pe care transporturile și exporturile Ucrainene le folosesc. Deci nu este vorba despre o provocare neapărată a unui stat NATO, ci de un sentiment de insecuritate pe care ei vor să îl creeze în nordul Mării Negre”, a mai arătat fostul ministru.

Minele ar putea proveni de pe malul Ucrainei sau ar fi putut fi puse de Rusia

Și Cristian Barna, fost ofițer de intelligence, dă șanse slabe unei escaladări a tensiunilor, amintind de evenimentele de anul trecut, când alte patru mine au fost găsite pe malul Mării Negre.

„În cazul acesta avem de-a face cu două tipuri de mine. Avem minele ucrainene, cu care ei nu au avut altă șansă, soluția lor a fost să mineze litoralul să nu se poată apropia navele de luptă rusești. Prima ipoteză poate fi că sunt mine ucrainene, au fost niște furtuni destul de periculoase dinspre mare. Aceste furtuni au agitat marea. Este foarte posibil ca acești curenți să fi scos și minele datorită puterii valului”, a explicat Barna.

Potrivit specialistului, o altă posibilitate este aceea că au fost amplasate în Marea Neagră tocmai „ca să pună în pericol aceste coridoare de cereale și să pară din ce în ce mai periculos pentru nave, probabil rușii dorindu-și ca o navă, două, trei de comerț de cereale să lovească aceste mine și să le arate că este foarte periculos în Marea Neagră”.

Totodată, specialistul a arătat că în acest caz pierd toate părțile. „Pierd și ucrainenii, datorită faptului că dacă ar fi minele lor ar demonstra că și ei generează insecuritate la Marea Neagră, pierd și rușii pentru că aceste mine pot să lovească și în ei și pierd și ucrainenii în momentul în care minele se plimbă la întâmplare prin Marea Neagră și pot lovi oricând o navă comercială care vrea să vină spre ei, spre portul Ismail, Odessa, ca să încarce cereale”, a mai explicat Cristian Barna.

„Nu va fi o escaladare, este pur și simplu una dintre acele întâmplări nefericite în apropierea unei zone de conflict. (...) Este aproape normal ca într-o zonă atât de aproape de conflict să se mai întâmple și astfel de incidente, nu este o escaladare și nu poate fi considerate o provocare în apele romnești. (…) Sunt genul de mici incidente care nici pe departe nu vor duce la convocarea articolului 5 (n. r. - din Convenția NATO)”, a mai spus specialistul, amintind de rachetele căzute anul trecut pe teritoriul Poloniei, care au dus la două decese.

Mine descoperite în pragul Zilei Marine Române

Cristian Barna a punctat însă că „precauția trebuie să crească, paza de coastă ar trebui să patruleze probabil mai mult”, iar, „din păcate nu stăm foarte bine la capitolul adâncul Mării Negre, nu avem acele submarine pe care ni le-am dori și care poate ar putea să identifice acele mine aflate la adâncime. Ne putem baza cât de cât pe sonare și și acelea sunt limitate. Ca atare, aici probabil că o creștere a pazei de coastă ar fi de dorit”.

Totodată, deși precizează că minele nu trebuie să fi fost puse intenționat în apele teritoriale ale României, admite că este necesar „un mesaj diplomatic, eventual, dacă se mai repeat aceste lucruri în mod ostentantiv, o convocare a miniștrilor de externe din NATO și un apel ferm la Rusia să nu afecteze securitatea la Marea Neagră, care va avea efectul de frecție la picior de lemn”.

„Vigilența României trebuie să crească în spațiul aerian și naval”, Cristian Barna, fost ofițer de intelligence

Expertul a mai explicat și „faptul că mâine este Ziua Marinei pică prost din punct de vedere simbolistic”, arătând că „are și ea partea ei de vină că aceste mine ajung în apele teritoriale ale României”.

Cristian Barna a mai punctat că „vigilența României trebuie să crească exponential în această perioadă”. „Mă refer la spațiul aerian, naval, din fericire pe terestru suntem încă departe, pentru că avem Ucraina care luptă și Republica Moldova, între noi și Federația Rusă, dar maritim nu avem așa ceva. Maritim este doar marea”, a mai spus specialistul.

Sursa: adevarul.ro


Citește și:

populare
astăzi

1 „Ce s-a întâmplat în Europa de Est e un miracol economic fără precedent“

2 După America Express, copiii Andreei Esca fac din nou echipă la Antena 1. Alexia Eram: „M-am simțit foarte bine la filmări”

3 „Ar fi primul val al ofensivei”

4 Voi vedeți ce se întâmplă în Polonia?

5 Ovidiu Popescu, umilință maximă din partea patronului. Cu ce echipă va semna cel mai vechi om din lotul FCSB