ADN-ul supraviețuiește în spațiul cosmic

Molecule de ADN fixate pe o capsulă transportată de o rachetă au reușit să supraviețuiască atât în spațiul cosmic, cât și - fapt și mai surprinzător - la reintrarea rachetei în atmosfera terestră, în pofida temperaturilor foarte înalte, potrivit unui studiu dat publicității miercuri, preluat de AFP și ziarul spaniol 'ABC'.

După după zborul spațial, reintrarea în atmosferă și aterizare, moleculele de ADN erau intacte, în același loc în care fuseseră fixate. Aceasta însă nu a fost singura surpriză: cea mai mare parte a moleculelor supraviețuitoare erau în continuare capabile să transmită informație genetică unor celule.

'Acest studiu furnizează dovezi experimentale în sensul că informația genetică a ADN-ului poate supraviețui în condițiile extreme din spațiu și la reintrarea în densa atmosferă a Pământului', explică profesorul Oliver Ullrich, de la Institutul de Anatomie al Universității din Zürich, coautor al acestui studiu.

Experimentul, numit DARE (DNA atmospheric re-entry experiment) a fost făcut spontan în cursul misiunii TEXUS-49. În cadrul acesteia, oamenii de știință de la Universitatea din Zürich studiau rolul gravității în procesul de reglare a exprimării genelor în celulele umane. Pentru aceasta utilizau un hardware instalat în rachetă pe care îl manevrau prin control la distanță.

În timpul pregătirii acestei misiuni, cercetătorii au început să speculeze asupra posibilității ca structura externă a rachetei să fie potrivită pentru realizarea unor teste biologice. Concret, analiză de 'biosemnături', substanțe care furnizează evidențe științifice despre viață.

'Biosemnăturile sunt molecule care pot dovedi existența vieții extraterestre în trecut sau în prezent', precizează Cora Thiel, profesor la Universitatea din Zürich, coautor al acestui studiu publicat în revista americane PLOS ONE.

De aceea, cercetătorii au decis să lanseze o a doua misiune, mai mică, de la centrul spațial Esrange din Kiruna.

Inițial, acest experiment conceput în grabă urma să verifice stabilitatea 'biosemnăturilor' în timpul zborului spațial și la reintrarea în atmosferă. Nici Thiel, nici Ulrich nu se așteptau la rezultatele pe care le-au putut observa. 'Am rămas uimiți când am găsit cea mai mare parte a ADN-ului intact și funcțional', afirmă Thiel.

Mulți oameni de știință cred că ADN-ul provenit din spațiu ar putea, probabil, să ajungă intact pe Pământ, transportat de materiale extraterestre ca praful cosmic sau meteoriții, planeta noastră fiind lovită zilnic de o sută de tone de astfel de materiale.

Această extraordinară stabilitate a ADN-ului 'arată, de asemenea, că nu este deloc imposibil ca, în pofida tuturor precauțiilor și măsurilor de siguranță, navele noastre spațiale să transporte ADN terestru pe alte planete ca Martie', mai spune profesorul Ullrich. Dat fiind acest risc, 'trebuie să evităm o astfel de contaminare în căutarea de viață extraterestră'.