ȘTIRILE SĂPTĂMÂNII 6 - 12 OCTOMBRIE - LIFE EXTERN

Laureații Premiilor Nobel, cu excepția Economiei, au fost anunțați săptămâna aceasta.

Foto: (c) Darren Staples/REUTERS

Premiul pentru Medicină a recompensat descoperirea celulelor care compun un sistem de poziționare din creier, cel pentru Fizică — invenția diodelor care emit lumină albastră, iar cel pentru Chimie — dezvoltarea microscopiei fluorescente. Printre câștigătorii premiului pentru Chimie se numără cercetătorul german de origine română Stefan W. Hell, colaureat alături de doi cercetători americani.

Premiul pentru Literatură a fost acordat scriitorului francez Patrick Modiano pentru arta memorialistică cu care a evocat cele mai neînțelese destine din perioada ocupației naziste, iar Nobelul pentru Pace a revenit adolescentei pakistaneze Malala Yousafzai și indianului Kailash Satyarthi, 'pentru lupta lor împotriva oprimării copiilor și a tinerilor și pentru dreptul tuturor copiilor la educație.

* Europa este mobilizată pentru a preveni pătrunderea virusului Ebola pe teritoriul său, după ce primul caz pe continent a fost raportat în Spania. Cazuri suspecte există și în Macedonia, Cehia și Serbia. În Africa de vest, unde a izbucnit epidemia în luna martie, boala a făcut aproape 4.000 de morți.

Foto: (c) Frederick Murphy / REUTERS

Un îngrijitor de la spitalul din Texas care s-a ocupat de bărbatul mort în această săptămână din cauza febrei hemoragice Ebola a contractat virusul, conform testele preliminare. Angajatul lucra la Texas Health Presbyterian din Dallas, spitalul unde a fost îngrijit Thomas Eric Duncan, liberianul decedat miercuri din cauza acestei boli.

* Guvernele lumii nu reușesc să atingă obiectivele de a proteja animalele și plantele, stabilite într-un plan al biodiversității pentru 2020, ce vizează, totodată, creșterea aprovizionării cu hrană și încetinirea schimbărilor climatice, se arată într-un raport al ONU publicat luni.

Foto: (c) Eric Thayer / REUTERS

* Rețeaua de socializare Facebook a achiziționat aplicația de mesagerie mobilă WhatsApp. Comisia Europeană a dat undă verde tranzacției, iar agențiile omoloage din SUA în domeniul concurenței, care au aprobat tranzacția încă din luna aprilie, au avertizat Facebook că trebuie să respecte practicile riguroase de confidențialitate ale WhatsApp.

* Legendarul grup britanic Pink Floyd va lansa pe 7 noiembrie un nou și ultim album. Intitulat 'The Endless River', albumul este imprimat fără fostul său lider, Roger Waters, însă cu un interpret neașteptat: astrofizicianul Stephen Hawking, care nu poate vorbi decât cu ajutorul unui calculator.

* Înălțimea unui om este programată genetic în proporție de 80%, conform rezultatelor unui nou studiu exhaustiv, efectuat de o echipa internațională de cercetători. Cercetarea se bazează pe analiza datelor genomului uman efectuate la mai mult de un sfert de milion de oameni, pentru a identifica aproape 700 de variante genetice și mai mult de 400 de regiuni ale genomului referitoare la înălțime.

Foto: (c) CRISTIAN NISTOR/AGERPRES ARHIVĂ

* Teatrul de cabaret Le Moulin Rouge, leagăn al french cancanului, imortalizat în câteva tablouri celebre de pictorul Toulouse Lautrec, a sărbătorit săptămâna aceasta 125 ani de existență. Printre simbolurile franceze și pariziene cele mai fotografiate alături de Turnul Eiffel, Palatul de la Versailles și Disneyland Paris, Le Moulin Rouge are anual 600.000 de spectatori, jumătate dintre ei turiști străini. Anul trecut, cifra de afaceri a cabaretului, care are 450 de salariați, a ajuns la 65 de milioane de euro.

* 'Twin Peaks', celebrul serial TV al lui David Lynch, va reveni în 2016 pe micile ecrane cu o continuare de nouă episoade, la 25 de ani după difuzarea celui de-al doilea sezon, a anunțat canalul Showtime. Noua serie 'limitată' îi va avea ca producători și scenariști tot pe David Lynch și Mark Frost, episoadele urmând să fie turnate în 2015 și difuzate în 2016. David Lynch va fi și regizor.

AGERPRES/(AS — autor: Mariana Ionescu, editor: Pepa Sița)