Vapori de apă descoperiți pe o exoplanetă de talia lui Neptun

O echipă de astronomi de la Universitatea Maryland (SUA) a reușit să detecteze vapori de apă în atmosfera unei exoplanete îndepărtate, de talia planetei Neptun, cea mai mică exoplanetă a cărei compoziție chimică a atmosferei a fost identificată, conform unui material publicat de revista Nature, informează AFP și BBC.

Absența norilor din atmosfera planetei HAT P-11b le-a permis oamenilor de știință să detecteze vapori de apă după analiza compoziției chimice a atmosferei acestei planete. Înainte de acest studiu, doar exoplanetele gigantice, de tipul lui Jupiter, au fost analizate în acest mod.

Astronomii au folosit datele culese de telescoapele Hubble, Spitzer și Kepler pentru a descoperi prezența apei prin examinarea spectrului luminii absorbite de planetă la trecerea prin fața stelei pe orbita căreia se află.

Exoplaneta HAT P-11b se află pe orbita unei stele din constelația Cygnus (Lebăda), la 124 de ani lumină distanță de Terra și este de aproximativ 4 ori mai mare decât planeta noastră și are o masă echivalentă cu 26 de mase terestre. Un an lumină reprezintă distanța parcursă de lumină într-un an — 9.460 de miliarde de kilometri.

Echipa de cercetători a ajuns la concluzia că atmosfera acestei planete îndepărtate conține aproximativ 90% hidrogen, dar și o cantitate semnificativă de vapori de apă.

Descoperirea apei pe alte planete are implicații evidente asupra posibilității existenței vieții, însă exoplaneta HAT P-11b se află prea aproape de steaua în jurul căreia orbitează și astfel temperaturile, în medie de 600 de grade Celsius, sunt prea ridicate pentru existența vieții așa cum o cunoaștem pe Pământ.