Mănescu: O eventuală HG de trecere la Consiliul Local a altor acţiuni la Portul Constanţa va fi atacată la CC

Mănescu: O eventuală HG de trecere la Consiliul Local a altor acţiuni la Portul Constanţa va fi atacată la CC

Fostul ministru al Transporturilor Ramona Mănescu afirmă că o eventuală hotărâre de guvern privind transferul a încă 13% din acţiunile Portului Constanţa la Consiliul Local va fi atacată de PNL la Curtea Constituţională, susţinând că CL nu are puterea financiară de a susţine investiţiile în port.

Fostul ministru al Transporturilor Ramona Mănescu a declarat, sâmbătă, într-o conferinţă de presă susţinută la Constanţa, că din 2008, de când Consiliul Local deţine 20 la sută din acţiunile la port, nu a participat cu niciun leu la cheltuieli.

"În prezent Consilul Local are 20 la sută din acţiuni. Din nefericire, din 2008 până astăzi Consiliul Local nu a participat la cheltuielile Portului Constanţa, aşa cum ar fi fost firesc. În contract scrie foarte clar, ca şi în lege de altfel, că acţionarul participă la cheltuieli şi profit, deci ar fi trebuit să participe la cheltuieli. Dacă se măreşte cota de participare la aceste acţiuni a Consilului Local, se listează şi pe Bursă, deci mediul privat va avea acces la un pachet considerabil de acţiuni, 33 la sută cum este preconizat, asta înseamnă că Ministerul Transporturilor va rămâne cu 33 la sută din acţiuni. În momentul acesta sunt în derulare proiecte de 250 de milioane de euro în port. În tot acest timp investiţiile din port au fost susţinute în principal din bani de la buget, adică de la Ministerul Transporturilor. Adică dacă noi schimbăm cota de participare şi ministerul nu mai are 60 la sută, sigur că nici nu va mai contribui de la buget cu banii necesari pentru dezvoltarea portului. Va trebui în schimb să participe Consiliul Local", a afirmat Ramona Mănescu.

Ea a susţinut că acest lucru nu poate fi realizat fără mărirea taxelor şi impozitelor locale deoarece Consiliul Local nu are în prezent puterea financiară pentru a susţine investiţiile în port.

"Sunt două posibilităţi: ori participă la cheltuieli pentru a susţine investiţiile din Portul Constanţa, deşi nu văd cum ar putea în momentul de faţă ca investiţii de 250 de milioane de euro să fie susţinute de Primăria Constanţa, ar putea fie să mărească taxele şi impozitele constănţenilor pentru a-şi îndeplini obligaţiile de acţionar, fie să pună portul pe butuci şi cei 30.000 de angajaţi ai portului să îşi piardă pe rând locurile de muncă. E o perspectivă sinistră şi într-un caz şi în celălalt", a declarat fostul ministru al Transporturilor.

Ramona Mănescu a mai susţinut că o eventuală hotărâre de guvern privind trecerea a încă 13 la sută din acţiunile Portului Constanţa la Consiliul Local va fi atacată de PNL la Curtea Constituţională.

"Repartizarea acţiunilor a fost făcută prin Legea 216 din 2008. Ar trebui să fie o lege în Parlament care să hotărască acest lucru. Se poate prin hotărâre de guvern, dar va fi contestată la Curtea Constituţională de către PNL pentru că încalcă legea. Printr-o lege au fost date acţiunile, tot printr-o lege şi o dezbatere în Parlamentul României ar trebui să se hotărască lucrul acesta", a mai menţionat Ramona Mănescu.

Ea a mai spus că o astfel de decizie ar trebui discutată în CSAT deoarece Portul Constanţa reprezintă un obiectiv strategic de interes naţional.

Premierul Victor Ponta declara, joi, la Constanţa, că portul se va dezvolta mai bine după ce o parte din acţiuni vor fi listate la bursă şi autorităţile locale vor mai primi acţiuni pe lângă cele deţinute deja.

"Cu portul facem ce am vorbit. Se supără, nu ştiu cine se supără, dar eu cred că este mai bine să avem mai mult capital privat şi mai mulţi investitori, iar toţi banii îi lăsăm pentru investiţii, nu-i luăm la buget", afirma Ponta.

El a completat precizând că scoaterea pe bursă a 15 la sută din acţiunile portului înseamnă transparenţă şi că această procedură va fi similară cu cea realizată în cazurile Transgaz, Transelectrica şi Romgaz.

"E vorba de privatizare de 15% din ce are Guvernul României în acest moment, să le scoatem pe bursă în aşa fel încât să avem la Portul Constanţa o treime capital privat, ceea ce, cred eu, e foarte bine, pentru că asta înseamnă listarea pe bursă, înseamnă capital privat, înseamnă investiţii, înseamnă transparenţă, lucrul cel mai important transparenţa. Cum am făcut cu Transgazul, Transelectrica şi Romgaz şi s-a dovedit un model de succes", afirma Ponta.

El menţiona că au început deja procedurile pentru această operaţiune şi a dat asigurări că Guvernul nu va lua banii pentru cele 15% din acţiuni, urmând să îi lase în companie pentru investiţii.

"Domnul Şova a dat drumul la proceduri, durează lucrul acesta, pentru că le facem conform tuturor procedurilor europene. Nu vreau să luăm bani pentru cele 15% acţiuni, să-i luăm la buget ca să-i cheltuim imediat. Ideea este ca şi la celelalte companii, să rămână în companie pentru investiţii de dezvoltare şi în acest fel, cu un management privat, cu capital privat, cu bani de investiţii, cu fonduri europene, înseamnă că portul se poate dezvolta în continuare", adăuga premierul.

La începutul lunii aprilie, consilierii locali şi-au dat acordul pentru preluarea a încă 13 la sută din acţiunile Administraţiei Porturilor Maritime Constanţa, doar consilierii PNL şi PDL votând împotrivă.

Primarul Radu Mazăre spunea că a convocat această şedinţă de îndată deoarece reprezentanţii Ministerului Transporturilor i-au spus că este nevoie de acest acord al Consiliului Local cât mai repede.

În 17 aprilie, Consiliul Local Constanţa l-a desemnat pe reprezentantul său în AGA Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime să verifice nivelul chiriilor în port pentru a vedea dacă sunt operatori care plătesc mai puţin decât alţii.

"Consiliul Local a dat mandat reprezentantului său în Adunarea Generală pentru cele 20 la sută de procente pe care le avem ca să studieze nivelul redevenţelor, a chiriilor întrucât sunt informaţii publice şi eu am spus, la rândul meu, că se plătesc chiriile de acum 15-20 de ani, infime şi că ele trebuiau actualizate conform rapoartelor de evaluare, impactul pe care neactualizarea acestor chirii l-a avut asupra profitului Administraţiei Portului şi implicit a celor 20 la sută pe care le avem noi, Consiliul Local, şi 60 la sută pe care le are ministerul", declara Radu Mazăre.

De asemenea, reprezentantul CLM în Adunarea Generală a Acţionarilor de la CNAPMC va verifica şi dacă sunt operatori privilegiaţi, care au concesionat pe 50 de ani în condiţiile în care în prezent aceste contracte nu se pot face pe o perioadă mai mare de 20 de ani. În cadrul şedinţei Consiliului Local a fost votat un proiect de hotărâre prin care CLM solicită Ministerului Transporturilor transferul unui pachet de 13 la sută din acţiunile APMC.

În prezent, Ministerul Transporturilor este acţionar majoritar la Administraţie Porturilor Maritime Constanţa, cu 60 la sută din acţiuni, Fondul Proprietatea deţine 20 de procente şi tot 20 de procente are şi Consiliul Local Municipal.

Sursa: mediafax.ro


Citește și:

populare
astăzi

1 Cea mai mare notă luată de Piedone în viața lui a fost un 6...

2 Bilanțul după trei luni al noului comandant al Forțelor Armate Ucrainene: Armata lui Putin sângerează din greu, dar câștigă încă teren

3 STENOGRAME „Eugen Mîrtz i-a inoculat victimei ideea că prin sexul anal a salvat-o de la moarte deblocându-i o chakră ce controlează punctele vitale”

4 Se întâmplă lucruri? / Se strânge robinetul?

5 Dorel Vișan, premiat de Masonerie pentru prezența la Moscova...