Raportul MCV critică Parlamentul CORUPŢILOR şi Avocatul PSD, fost al Poporului

Romania a continuat sa faca progrese in multe zone, in justitie si lupta anticoruptie, in ultimul an, insa Parlamentul tarii a fost reticent in a aplica deciziile instantelor si a parut ca nu respecta criterii obiective si un calendar clar la procedurile prin care parlamentarii trebuie sa fie trimisi in fata justitiei ca oricare alt cetean, considera Comisia Europeana in raportul Mecanismului de Cooperare si Verificare (MCV) pe justitia romaneasca, adoptat miercuri. Oficialii europeni au subliniat necesitatea continuarii supravegherii Romaniei si Bulgariei in cadrul MCV pana la atingerea satisfacatoare a obiectivelor in domeniul justitiei.

O purtatoare de cuvant a Comisiei a precizat miercuri ca raportul MCV a fost adoptat.

"Persista un sentiment clar ca progresele realizate trebuie consolidate si construite pe baze si mai sigure. Desi punerea in aplicare a codurilor (Codul civil, Codul de procedura civila, Codul penal si Codul de procedura penala) a demonstrat colaborarea pragmatica si productiva dintre guvern si sistemul judiciar, un an mai tarziu, multe chestiuni legislative raman nesolutionate", se arata in raportul MCV, potrivit unui comunicat emis miercuri de Comisie.

Parlamentul Romaniei pare sa fie cea mai criticata institutie romaneasca in raportul Comisiei.

"Deciziile adoptate de Parlament de a permite sau nu organelor de urmarire penala sa ii trateze pe parlamentari ca pe orice alti cetateni par sa fie in continuare lipsite de criterii obiective si de un calendar fiabil. Au existat, de asemenea, cazuri in care Parlamentul a dat dovada de reticenta in a aplica hotararile judecatoresti definitive sau deciziile Curtii Constitutionale", considera executivul comunitar.

Si practica neunitara in instantele judecatoresti din Romania este criticata de expertii europeni.

"Exista in continuare o lipsa de consecventa in unele hotarari ale instantelor, aspect care reprezinta o sursa de ingrijorare", arata Comisia Europeana.

In context, Bruxeles-ul indeamna Guvernul la o abordare mai sistematica in combaterea coruptiei generalizate. "Cu toate ca guvernul recunoaste din ce in ce mai clar necesitatea combaterii coruptiei generalizate, amploarea problemei impune o abordare mai sistematica".

In schimb, Raportul MCV remarca si progresele recente realizate de Romania in justitie si lupta anticoruptie.

"Aceasta evaluare evidentiaza o serie de domenii in care s-au inregistrat progrese in mod constant, fapt care indica durabilitatea acestora. Actiunile intreprinse de principalele institutii judiciare si de autoritatile cu responsabilitati in materie de integritate in vederea combaterii coruptiei la nivel inalt si-au mentinut o dinamica remarcabila. Acest lucru s-a reflectat in cresterea increderii romanilor in sistemul judiciar in general si in urmarirea penala a actelor de coruptie, in special", afirma Comisia Europeana.

In context, executivul european avertizeaza ca numirile in posturile de conducere din sistemul judiciar vor fi testate si de progresele inregistrate pana acum.

"Mentinerea acestei tendinte a fost posibila printr-un nivel mai ridicat de profesionalism al intregului corp judiciar in ansamblul sau, inclusiv prin disponibilitatea aratata de membrii acestuia de a apara cu mai multa consecventa independenta justitiei si prin aplicarea unei abordari mai proactive in ceea ce priveste asigurarea consecventei jurisprudentei. Acum s-a ivit ocazia de a testa aceste progrese, in momente deosebit de sensibile, in special in ceea ce priveste numirile in posturi de conducere", considera Comisia Europeana, potrivit comunicatului citat.

Comisia Europeana: Continua MCV pana la rezultate satisfacatoare

Presedintele Comisiei Europene, Jean Claude Juncker a declarat ca monitorizarea europeana pe justitia romaneasca si bulgareasca va continua pana vor fi indeplinite obiectivele in mod satisfacator. "MCV va fi incheiat atunci cand obiectivele de referinta vor fi indeplinite in mod satisfacator. Presedintele Juncker si-a exprimat speranta ca Romania va continua pe calea reformelor si va putea iesi din program in cursul mandatului actualei Comisii", a informat Comisia.

Executivul comunitar nu face o legatura intre MCV si procesul de aderare a Romaniei si Bulgariei la spatiul Schengen, insa o serie intreaga de state membre UE au subliniat ca nu vor accepta cele doua tari aspirante sa patrunda in zona de libera circulatie inainte de rezolvarea problemelor legate de MCV. Decizia de extindere a spatiului Schengen necesita unanimitatea.

Si prim-vicepresedintele Comisiei Europene, Frans Timmermans, s-a exprimat miercuri pentru continuarea MCV, remarcand ca mecanismul european se bucura de increderea si sustinerea populatiei romanesti.

"Romania este pe drumul cel bun si trebuie sa ramana pe aceasta cale. Combaterea coruptiei reprezinta in continuare cea mai mare provocare si cea mai mare prioritate. Salutam progresele inregistrate pe parcursul anului trecut, care vor trebui confirmate in 2015. A crescut increderea romanilor in sistemul judiciar, in general, si in urmarirea penala a cazurilor de coruptie, in special, pe fondul unei cresteri a nivelului de profesionalism al sistemului judiciar in ansamblul sau.

Continuand impreuna in cadrul mecanismului de cooperare si de verificare, care se bucura de sprijinul neechivoc al cetatenilor, Comisia isi va mentine sprijinul fata de eforturile Romaniei de a obtine rezultate in ceea ce priveste independenta numirilor in functii de conducere din sistemul judiciar, finalizarea initiativelor legislative in curs si combaterea sistematica a coruptiei", a declarat Timmermans, responsabil pentru justitie in cadrul CE.

Etapele urmatoare raportului MCV de miercuri:

"Comisia considera ca procesul de monitorizare in cadrul MCV, oportunitatile oferite de fondurile UE si dialogul constructiv cu Comisia si cu numeroase state membre continua sa reprezinte un sprijin valoros pentru consolidarea reformelor in Romania.Consensul cu privire la necesitatea reformelor si convingerea ca progresele sunt tot mai solide castiga din ce in ce mai mult teren, iar aceasta tendinta trebuie acum mentinuta.
Comisia spera sa continue sa colaboreze indeaproape cu Romania pentru a asigura atingerea obiectivelor MCV.
Urmatorul raport va fi prezentat in aproximativ un an, pentru a oferi Romaniei ragazul necesar pentru a putea da curs recomandarilor Comisiei si a evalua rezultatele tangibile obtinute.
Pana la publicarea unui nou raport, Comisia va monitoriza indeaproape si pe o baza permanenta progresele inregistrate, prin intermediul unor misiuni periodice, precum si printr-un dialog frecvent cu autoritatile romane si cu alte state membre".

populare
astăzi

1 Așa se scrie istoria, oameni buni, din lucruri mărunte și neștiute...