Efectul Şova la Transporturi: dezastru la absorbţia fondurilor europene, investiţiile au fost tăiate puternic, iar realizarea intregii autostrăzi Sibiu-Piteşti e din nou incertă

Efectul Şova la Transporturi: dezastru la absorbţia fondurilor europene, investiţiile au fost tăiate puternic, iar realizarea intregii autostrăzi Sibiu-Piteşti e din nou incertă

 Mari probleme la Transporturi: dezastru la absorbtia fondurilor europene, investitiile au fost taiate puternic, iar realizarea intregii autostrazi Sibiu-Pitesti e din nou incerta

Absorbtia fondurilor europene in primele cinci luni ale anului la Transporturi a fost una dezastruoasa, iar oficialii europeni privesc cu ingrijorare situatia si cu neincredere masurile autoritatilor menite sa salveze din fondurile europene care se vor pierde din decembrie 2015. In acelasi timp, investitiile in primele patru luni au scazut la minimul ultimilor ani, tragand in jos si lucrarile de infrastructura cu 27% - totul pentru ca guvernul sa limiteze deficitul bugetar la inceputul unui an dublu electoral. In plus, in aceste zile se creioneaza ultimele detalii privind MasterPlanul pe Transport, iar oficialii CE sunt ingrijorati de soarta autostrazii Sibiu-Pitesti, o autostrada pe care partea romana incearca sa o "transforme" din calcule intr-o investitie prea scumpa si greu de realizat, totul pentru a finanta si realiza alte autostrazi prin tara.

Ritmul foarte scazut al absorbtiei fondurilor europene in acest inceput de an i-a ingrijorat si pe oficialii Comisiei Europene care au purtat, de curand, discutii la Bucuresti cu autoritatile din Transporturi.

Chiar daca nu exista riscul pierderii de fonduri pe anul acesta, reprezentantii Comisiei Europene s-au aratat ingrijorati fata de intreaga perioada financiara si sustin ca multe dintre proiecte vor avea o absorbtie mult mai mica decat cea planificata.

Chiar daca autoritatile de la Bucuresti cauta masuri prin care sa contracareze riscul decomiterilor , oficialii europeni s-au aratat sceptici si nu au prea multe sperante in ceea ce priveste evitarea pierderilor fondurilor europene.Mai mult, oficialii europeni au avertizat ca regulile nu vor mai fi schimbate pentru Romania in sensul unei prelungiri, iar proiectele din infrastructura vor trebui continuate pe fondurile din urmatorul exercitiu financiar 2014-2020, urmand ca fondurile de pana acum sa se piarda de tot.

Conform Autoritatii de Management pentru Programul Operational Sectorial Transport (AMPOST) "pana la sfarsitul lunii mai a anului in curs, pentru proiectele finantate prin POST din Fondul European de Dezvoltare Regionala, a fost inregistrat un grad total de autorizare de 4,93%, iar pentru proiectele finantate prin Fondul de Coeziune, 3,89%". 

 In cazul Autostrazilor si a Drumurilor Nationale, potrivit AMPOST, pe Fondurile de Coeziune au fost planificate in primele cinci luni ale anului circa 269 de milioane de lei, din care au fost autorizate doar 95,7 milioane de lei (adica circa 35,5% din totalul planificat).

In plus, in lunile februarie si martie, atunci cand au fost planificati peste 100 de milioane de lei, CNADNR nu a absorbit niciun leu, iar in luna mai a reusit sa absoarba mai putin de un sfert din cat era planificat.

Per total, din cat este planificat in 2014, CNADNR a reusit pana la finele lunii mai sa absoarba circa 8,53% din Fondurile de Coeziune.

Pe fondurile europene de dezvoltare regionale situatia e si mai trista. Din 57,6 milioane de lei planificati in total in primele cinci luni, doar 7,5 milioane au fost absorbiti (adica 13%).

Din totalul planificat pe intreg anul 2014, pana in luna mai, pe FEDR, CNADNR a reusit sa absoarba mai putin de un procent, 0,91% mai exact.

Situatia nu este deloc mai fericita la CFR, chiar daca in singurele doua luni cu finantare europeana nerambursabila pe Fonduri de Coeziune planificate - aprilie si mai - gradul de absorbtie a fost de 53,94%, respectiv de 34,46%. In realitate, in total, pe intreaga suma planificata in 2014, in primele patru luni s-a reusit o absorbtie de doar 2,06%.

Pe fondurile de dezvoltare regionala FEDR, pana acum s-a reusit doar 1,94% din totalul planificat in 2014. In luna aprilie s-a reusit contraperformanta de a se absorbi doar 94 de mii de lei, adica 1,13% din cat era planificat. In luna mai s-a depasit, insa, planificarea si s-a inregistrat o absorbtie de circa 226%, insa nu compenseaza diferenta din luna anterioara.

Situatia tragica a absorbtiei fondurilor europene pe domeniul Transporturilor a fost recunoscuta, duminica, si de catre Ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici. Acesta a admis ca absorbtia fondurilor europene pe primele cinci luni a fost sub asteptarile avute initial. Chiar si asa, Teodorovici s-a aratat optimist ca rata absorbtiei va mai creste pana la finalul anului.

Problema absorbtiei foarte scazute vine in contextul in care Romania se afla intr-o cursa contra cronometru pentru a pierde cat mai putine fonduri europene si, mai mult, sa nu fie nevoita chiar sa returneze o parte din bani pentru ca nu a putut finaliza unele proiecte la termen.

Lucrarile de infrastructura au scazut cu 27%, iar investitiile au ajuns la sub 1% din PIB, un minim al ultimilor ani

Surse din sistem au declarat ca o explicatie partiala a slabelor rezultate financiare este ca multe contracte din fondurile europene au fost semnate cu foarte mare intarziere de catre actuala guvernare, iar lucrarile, aflate abia la inceput, nu au un ritm sustinut care sa duca la un decont substantial din fondurile europene alocate.

In plus, masurile menite sa sporeasca gradul de absorbtie in Transporturi au fost luate cu mare intarziere, desi riscul decomiterii fondurilor europene era cunoscut de catre autoritati inca de anii trecuti.

In plus, numai la CFR, acolo unde si asa vorbim de intarzieri monumentale in implementarea proiectelor, o licitatie de 2 miliarde de dolari a fost anulata pentru ca s-a gresit caietul de sarcini, iar procedura a fost reluata abia in urma cu cateva zile.

Practic, volumul lucrarilor de constructii a scazut in primele patru luni ale acestui an cu 8,7% fata de aceeasi perioada a anului trecut, cel mai mare declin fiind consemnat de lucrarile ingineresti sau de infrastructura, de circa 27,3%, arata datele ajustate sezonier publicate de Institutul National de Statistica.

Investitiile in primele patru luni: 2014 - 0,9% din PIB / 2013 - 1,55% din PIB / 2012 - 1,64% din PIB

Spre comparatie, in primele 4 luni din 2013, cheltuielile pentru investitii erau de 9,7 miliarde lei (1,55% din PIB), iar in 2012 cheltuielile pentru investitii erau de 10,23 miliarde lei (1,64% din PIB).

Astfel, fata de anii anteriori, sumele alocate investitiilor in primele luni din 2014 au scazut cu mai bine de jumatate de procent din PIB, o scadere substantiala.

Realizarea completa a Autostrazii Sibiu - Pitesti, din nou incerta

Pe langa discutiile privind slaba absorbtie a fondurilor europene, reprezentantii Comisiei Europene au discutat la Bucuresti si despre MasterPlanul General de Transport (MPGT), document aflat in centrul criticilor severe transmise de Bruxelles atunci cand s-a analizat Acordul de Parteneriat pentru exercitiul financiar 2014-2020 transmis de Romania.Astfel, oficialii europeni spun ca MasterPlanul a inregistrat progrese, insa ca documentul nu este inca gata.Unul dintre aceste aspecte esentiale se refera la autostrada Sibiu-Pitesti, o autostrada pe care partea romana incearca sa o "transforme" din calcule intr-o investitie prea scumpa si greu de realizat, in dauna altor autostrazi pe reteaua TEN-T Core din tara care ar fi teoretic mai utile si mai usor de construit.


Citește și:

populare
astăzi

1 Dezvăluiri despre culisele unor negocieri secrete care ar fi putut termina demult războiul din Ucraina / Putin și Zelenski au fost dispuși să ia în cons…

2 Hărți care dau fiori / Victoria Rusiei în Ucraina ar avea consecințe devastatoare pentru apărarea NATO. România, printre țările aflate în pericol

3 VIDEO Unde o fi plecat așa intempestiv Nicușor Dan?

4 Un text dur și fără perdea despre ce se întâmplă acum în Ucraina și în „lumea civilizată”

5 Un articol despre ce se întâmplă în India...