Acest animăluț ar putea SALVA OMENIREA. Amănunte ULUITOARE!

O proteina produsa de minusculul tardigrad, probabil cel mai rezistent animal de pe Pamant, ar putea proteja ADN-ul uman de razele X, cred cercetatorii japonezi, citati de AFP.

"Ce este incredibil este ca proteina care ofera tardigradelor aceasta rezistenta poate fi transferata altor animale", a declarat Takekazu Kunieda, de la universitatea din Kyoto si coautor al unui studiu publicat marti in revista britanica Nature Communications.

Supranumiti uneori si "ursuleti de apa", din cauza corpului cu aspect dolofan, tardigradele traiesc cam peste tot pe Pamant. Nu masoara decat o jumatate de milimetru si se deplaseaza foarte lent, pe cele 8 picioare cu gheare.

Dar nu fizicul lor fascineaza oamenii de stiinta, ci exceptionala sa capacitate de adaptare, incredibila rezistenta la conditii extreme care ar ucide orice alta fiinta vie.

Animalul poate rezista la temperaturi de zero absolut si in apa clocotita.

Se bucura de o longevitate de invidiat si rezista la vidul spatial. In 2007, mii de astfel de fiinte au fost trimise in spatiu cu o naveta spatiala si expuse vidului spatiului la 270 km altitudine.

La revenire, majoritatea acestor minuscule nevertebrate nu prezentau nicio deteriorare biologica si s-au reprodus normal.

"Ursuletul de apa" supravietuieste la presiuni de 300 de ori mai mari decat cea de pe Pamant si la doze de raze ultraviolete mortale pentru majoritatea organismelor vii.

Isi repara propriul ADN

Secventand ADN-ul tardigradelor, Takekazu Kunieda si colegii sai au descoperit o proteina care protejeaza acest ADN atunci cand e iradiat. Potrivit cercetatorilor, aceasta proteina este specifica tardigradelor.

Oamenii de stiinta au constatat, in laborator, ca aceasta proteina ar putea proteja si celulele umane de razele X.

"E uluitor sa vezi ca o singura gena este suficienta pentru a imbunatati, in cultura, rezistenta la radiatii a celulelor umane", arata acest biolog.

Protejata de proteina tardigradelor, ADN sufera de doua ori mai putine deteriorari, arata acest studiu.

"Credem ca proteina ar putea functiona ca un scut fizic si sa protejeze ADN-ul uman impotriva atacurilor", explica niponul.

Potrivit studiului, secretul incredibilei rezistente a tardigradelor ar putea rezida si in genomul sau.

In special rezistenta sa la seceta eterma. Privat de apa, mica fiinta este capabila sa se deshidrateze si sa supravietuiasca cu doar 1% din apa pe care o contine in mod normal.

ADN-ul sau se disloca in multiple bucati astfel incat tardigradul ramane intr-o stare apropiata de non-viata, in care activitatea este redusa la 0,01% fata de normal, in asteptarea unor zile mai bune.

In cursul procesului de rehidratare, tardigradele isi pot repara ADN-ul afectat si iesi tefere din aceasta faza de deshidratare extrema.