Armata Română își primenește aeronavele de luptă

Armata Română își primenește aeronavele de luptă

Forțele Aeriene Române renunță la MIG-21 LanceR, modernizează aeronavele C-27J Spartan și C-130 Hercules, dar nu dau semne că ar vrea să achiziționeze elicoptere.

Flota de transport a RoAF este formată din avioane C-130 Hercules şi aparate C-27J Spartan

Forțele Aeriene Române (RoAF) trec prin mai multe procese de modernizare a tehnicii de luptă. Este vorba, între altele, de un serios upgrade adus avioanelor de transport ale RoAF, dar și de mult așteptata pensionare a vechilor și deja periculoaselor MIG-21 LanceR.

Concret, se va realiza, în primul rând, o modernizare a sistemului de avionică al aeronavelor C-27J din dotarea Ministerului Apărării Naționale (MApN). Este vorba de cele 7 aeronave Spartan care, alături de avioanele C-130 Hercules, sunt „caii de povară” ai Forțelor Aeriene Române. Ele sunt folosite la misiuni tactice inclusiv pentru Forțele pentru Operații Speciale, în misiuni de menţinere a păcii şi umanitare, asigurând transportul aerian direct în teatru de operații, ziua şi noaptea. Modernizarea aparatelor va costa peste 88 de milioane de euro și, conform unui document guvernamental , aceasta se va face parțial în România, la Romaero, în urma unei colaborări cu compania italiană Leonardo Aircraft Division. Astfel, în prima fază, se va realiza „modernizarea avionicii a 2 aeronave C-27J Spartan , concomitent cu pregătirea personalului român (aplicări de buletine service, controale și inspecții periodice complexe, ș.a.m.d.) în facilitățile Leonardo Aircraft Division, începând cu anul 2022”, se arată în planul de restructurare operațională a societății ROMAERO SA pentru perioada 2022-2031. În faza a doua se va face și „modernizarea avionicii a 5 aeronave C-27J Spartan, în perioada 2023-2027, în facilitățile și cu personalul ROMAERO SA”.

image

În prezent, specialiștii RoAF sunt pe finalul demersurilor pregătitoare pentru demararea unui proces de modernizare și pentru aeronavele C-130B/H. Cel mai probabil, de acest proces se va ocupa tot ROMAERO SA care este și „Centru Național de Service pentru aeronave C-130 Hercules”.

image

Reamintim că MApN mai are în derulare la Avioane Craiova SA un program pentru revitalizarea şi modernizarea a 10 aeronave IAR-99 Standard din dotarea Ministerului Apărării Naţionale în configuraţia IAR-99 SM care este considerată crucială pregătirii avansate a piloţilor pentru trecerea la zborul pe aeronavele F-16 Fighting Falcon.

Avioanele MiG-21 LanceR pleacă la „pensie“

Pe de altă parte, anticipând oarecum sosirea primelor aeronave F-16 Fighting Falcon din Norvegia care vor fi recepționate gata de luptă, RoAF a demarat procesul de retragere din serviciu a avioanelor MiG-21 LanceR. Potrivit aviatiamagazin.com , MiG-urile 21 sunt scoase din serviciu și trimise la Baza 95 Aeriană de la Bacău pentru stocare pe măsură ce își epuizează resursa de zbor. Primul LanceR care și-a încheiat cariera și a fost scos din serviciu are numărul de bord 5724. Aparatul va fi evaluat, iar echipamentele sensibile care mai pot fi utilizate vor fi demontate. Este vorba în special de sistemele de avionică montate când s-a realizat trecerea aeronavelor la varianta LanceR. În final, MiG-ul 5724, dar și cele care îl vor urma vor fi garate pe o platformă în vederea stocării pe termen lung.

image

Potrivit unei decizii a Consiliul Suprem de Apărare a Țării, toate avioanele MiG-21 LanceR vor fi scoase din serviciu la 15 mai 2023, iar până atunci vor fi utilizate pentru executarea misiunilor specifice Serviciului de Luptă Permanent Poliție Aeriană și pentru menținerea antrenamentului de zbor al piloților selecționați în scopul continuării utilizării acestui tip de aeronavă. Decizia de a „pensiona” MiG-urile 21 vine și după ce un astfel de aparat s-a prăbușit în județul Constanța, în luna martie a anului trecut, accident în urmă căruia pilotul a decedat, din păcate.

Reamintim că RoAF au acum în dotare 17 aeronave F-16 Fighting Falcon în configurație M5.2R și urmează să primească treptat, dar începând din acest an, alte 32 de avioane F-16 Fighting Falcon în configurația M6.5.2.

Nu prea se întrevăd elicoptere moderne

Cu toate că a dat de înțeles, cu ceva timp în urmă, că ar vrea să înlocuiască elicopterele Puma ale Forţelor Aeriene Române, dintr-o generaţie veche de 45 de ani, MApN nu a făcut încă demersuri concrete în acest sens. La vremea respectivă, în mediile militare se discuta că Black Hawk ar fi opțiunea cea mai bună pentru că este un elicopter cu o vastă experienţă în teatrele de operaţii, iar ROMAERO SA şi Sikorsky, parte a grupului Lockheed Martin, au semnat un Memorandum de Înţelegere pentru înfiinţare în România a unui centru regional de echipare şi întreţinere a acestor elicoptere, pentru Europa Centrală, dar în final nu s-a finalizat niciun demers concret.

image

Drept urmare, MApN rămâne deocamdată tot la aparatele IAR-330 Puma cu excepția piloților Forțelor Navale care, pentru 150 de milioane de euro, vor fi echipați cu două elicoptere militare Airbus H215M cu capabilități Anti-Surface Warfare – ASuW. Suma pare mare, dar MApN a motivat că în tranzacție sunt incluse, pe lângă cele două elicoptere propriu-zise, achiziția și instalarea la bordul aeronavelor a echipamentelor specifice capabilității de luptă anti-navă la suprafață, suportul logistic integrat pentru operarea elicopterelor și a sistemelor de armament, instruirea personalului navigant și asigurarea stocurilor de muniție pentru sistemele de luptă.

Sursa: adevarul.ro


Citește și:

populare
astăzi

1 Cea mai mare notă luată de Piedone în viața lui a fost un 6...

2 STENOGRAME „Eugen Mîrtz i-a inoculat victimei ideea că prin sexul anal a salvat-o de la moarte deblocându-i o chakră ce controlează punctele vitale”

3 „A fost așa toată durata zborului de patru ore”

4 Prima intoxicare aruncată pe piață de Antena 3, un sondaj realizat de fostul ginere al lui Dan Voiculescu

5 VIDEO Surpriză totală / Cine ar fi „gurul” discipol al lui Gregorian Bivolaru săltat de mascați. Eugen Mârtz era invitat mereu la B1TV, la emisiunea Al…