Au fost descoperite noi regiuni ale genomului care ar putea explica de ce unii bărbați chelesc (studiu)

Un studiu genetic efectuat pe tema chelirii, publicat marți, la care au participat 52.000 de bărbați, a scos la iveală factorii genetici care stau la baza acestui proces, informează AFP.

În urma cercetării, au fost identificate peste 200 de noi regiuni ale genomului implicate în problema comună și stânjenitoare a calviției. Aceste variante genetice pot fi folosite pentru a prezice riscul ca un bărbat să-și piardă podoaba capilară.

Studiul, condus de Saskia Hagenaars și W. David Hill de la Universitatea din Edinburgh, Marea Britanie, a fost publicat la 14 februarie în ''PLOS Genetics'' 2017.

În cadrul noului studiu, oamenii de știință de la universitatea amintită au examinat informații genetice și legate de starea generală de sănătate de la peste 52.000 de bărbați folosind date din banca de celule stem Biobank din Marea Britanie. Ei au identificat 287 de regiuni ale genomului asociate cu calviția. ''A fost interesant de aflat că multe dintre acestea, asociate cu modelul masculin pentru chelire, provin de la cromozomul X, pe care bărbații îl moștenesc de la mame", a declarat Saskia Hagenaars.

În încercarea de a prezice șansele ca o persoană să chelească, cercetătorii au realizat ulterior o formulă bazată pe prezența sau pe absența anumitor markeri genetici.

Oamenii de știință sunt încă departe de a face predicții exacte la nivel individual, însă rezultatele lor pot contribui la identificarea subgrupurilor de populație în cazul cărora riscul de pierdere a podoabei capilare este mult mai mare. ''Ne aflăm încă departe de momentul în care vom putea face predicții precise potrivit modelului de chelire al unui individ. Însă, aceste rezultate ne aduc mai aproape. Descoperirea netezește drumul către o mai bună înțelegere a cauzelor genetice ale pierderii părului'', a declarat dr. Riccardo Marioni, de la universitatea amintită, cercetător principal în cadrul studiului.

Multe dintre regiunile genomului identificate au legătură cu structura firelor de păr și cu dezvoltarea acestora și pot sta la baza producției unor medicamente pentru tratarea calviției sau a afecțiunilor asociate.

Studiul reprezintă cea mai de amploare analiză a modelului masculin de chelire efectuată până în prezent, potrivit medicalxpress.com. Anterior, fuseseră identificate doar câteva gene considerate a avea legătură cu afecțiunea numită alopecie.