
Porturile Europei, sub controlul Chinei. O amenințare la adresa securității UE
Oficialii europeni trag un semnal de alarmă cu privire la controlul tot mai mare al companiilor chineze asupra porturilor UE, avertizând că acest fenomen devine o problemă serioasă de securitate.
Europa este în alertă din cauza prezenței tot mai mari a companiilor chineze în porturile sale strategice. Politico informează că aproximativ 30 de porturi din Uniunea Europeană sunt deja controlate parțial de firme chineze, iar acest fenomen stârnește îngrijorări legate de securitatea infrastructurii maritime europene.
Apostolos Tzitzikostas, comisarul european pentru transporturi, a transmis liderilor din industrie că „porturile europene trebuie să reconsidere securitatea și să examineze mai atent prezența străină”. Această declarație reprezintă una dintre cele mai directe avertizări ale Bruxelles-ului privind pericolele pe care le implică investițiile externe în infrastructurile critice.
Îngrijorări legate de Beijing și investițiile sale
Comisia Europeană a subliniat recent, într-un document privind politica de apărare, necesitatea de a impune controale mai stricte asupra proprietății străine în domeniul transporturilor. De asemenea, un proiect de rezoluție din Parlamentul European, consultat de Politico, solicită norme mai stricte pentru screeningul investițiilor străine, în special pentru companiile din afaceri cu statul chinez.
Simon Van Hoeymissen, cercetător la Institutul Regal Superior de Apărare din Belgia, a observat că limbajul folosit de autoritățile europene face trimitere clară la expansiunea Beijingului în porturile cheie ale UE, precum Anvers-Bruges, Rotterdam și Pireu.
COSCO și alți giganți chinezi, actori majori în porturile europene
Companiile chineze COSCO, China Merchants și Hutchison Ports controlează acum terminale în peste 30 de porturi din Uniunea Europeană. Ana Miguel Pedro, europarlamentară din Partidul Popular European, a subliniat că „actorii străini conduși de stat, precum Beijingul, acționează cu un nivel de coordonare și intenție care depășește cu mult răspunsul fragmentat al țărilor individuale”.
Ea a adăugat că „COSCO nu se comportă ca un actor tipic al pieței, ci primește ordine de la Partidul Comunist Chinez”, afirmând că această prezență reprezintă o amenințare strategică, nu doar economică.
Portul Gdynia: un exemplu de vulnerabilitate strategică
Un exemplu semnificativ al implicării Chinei în infrastructurile critice ale UE este portul Gdynia din Polonia. Hutchison, un gigant chinez, deține o participație importantă în terminalul de containere din acest port de peste două decenii. Gdynia este important nu doar din punct de vedere comercial, ci și strategic, datorită proximității față de o bază navală, un șantier naval și sediul forțelor speciale navale poloneze.
În urma presiunii din partea președintelui american Donald Trump, Hutchison a încercat să vândă aceste active, dar negocierile au eșuat după intervenția Beijingului.
Urgența reevaluării securității porturilor europene
UE conștientizează riscurile geopolitice și, pe fondul invaziei Rusiei în Ucraina și a sprijinului neoficial acordat de China Moscovei, îngrijorările legate de securitatea porturilor europene s-au amplificat. Un raport al Centre for Eastern Studies din Varșovia subliniază aceste temeri și necesitatea unei reacții rapide din partea blocului comunitar.
Ana Miguel Pedro a avertizat: „Dacă un adversar străin exploatează o vulnerabilitate într-un port european, ne pune în pericol pe toți”. „În lumea de astăzi, nu ne putem permite orbirea strategică în timp ce alții acționează cu vizibilitate și intenție deplină”.
Sursa: adevarul.ro