Prima gaură neagră inactivă descoperită în afara Căii Lactee, cu o masă de nouă ori mai mare decât cea a Soarelui

Deşi nu este primul candidat pentru statutul de gaură neagră, un cercetător de la Universitatea din Sheffield spune că această gaură neagră este ”prima care a fost detectată fără ambiguitate în afara galaxiei noastre”.

Cercetătorii au căutat sisteme binare de găuri negre de mai bine de doi ani înainte de a găsi gaura neagră, denumită VFTS243.

Paul Crowther, profesor de astrofizică la Universitatea din Sheffield, a descris-o ca fiind o ”descoperire foarte interesantă”, care vine după ce ”au fost propuşi un număr de candidaţi inactivi care ar putea fi găuri negre”.

Găurile negre cu masă stelară se formează atunci când stelele masive ajung la sfârşitul vieţii şi se prăbuşesc sub propria gravitaţie. Într-un sistem de două stele care se rotesc una în jurul celeilalte, acest proces lasă în urmă o gaură neagră pe orbită cu o stea pereche luminoasă.

Gaura neagră inactivă recent descoperită cântăreşte de cel puţin nouă ori masa Soarelui Pământului şi orbitează în jurul unei gigante albastre fierbinţi, care cântăreşte de 25 de ori mai mult decât Soarele.

De asemenea, gaura neagră a fost observată într-o galaxie vecină de o echipă de oameni de ştiinţă internaţionali. Studiul lor – publicat în Nature Astronomy – sugerează că steaua care a dat naştere VFTS243 a dispărut fără niciun semn de explozie asociată unei supernove.

Ca parte a echipei internaţionale de cercetare, Crowther a lucrat cu Tomer Shenar de la Institutul de Fizică şi Astronomie, care a început studiul la universitatea belgiană KU Leuven, iar în prezent este bursier Marie-Curie la Universitatea din Amsterdam, din Ţările de Jos.

Shenar a confirmat probabilitatea unui ”scenariu de colaps direct”, adică un colaps fără explozie, şi consideră că acest lucru are ”implicaţii enorme pentru originea fuziunilor găurilor negre din cosmos”.

O gaură neagră este considerată inactivă dacă nu emite niveluri ridicate de radiaţii cu raze X, aşa cum sunt de obicei detectate astfel de găuri negre. Găurile negre latente sunt greu de observat, deoarece nu interacţionează prea mult cu mediul înconjurător.

VFTS 243 a fost descoperită după şase ani de observaţii ale Nebuloasei Tarantula de către instrumentul spectrograf cu mai multe elemente cu matrice mare de fibre de pe Very Large Telescope al Observatorului European de Sud.