SPAŢIU/IMAGINEA SĂPTĂMÂNII: O gaură neagră uriaşă alimentează o fântână cosmică

O fotografie spectaculoasă, care reprezintă o gaură neagră uriaşă ce alimentează o fântână cosmică, a fost publicată la sfârşitul săptămânii trecute pe site-ul Agenţiei spaţiale americane (NASA).

Cu mult timp înainte ca energia electrică să devină disponibilă pe Terra, fântânile arteziene se bazau pe forţa de gravitaţie pentru a canaliza apa de la o înălţime mai mare la o înălţime mai mică. Acel flux de apă putea să fie redirecţionat apoi pentru a ţâşni din fântână, creând o capodoperă admirată de oameni.

În spaţiu, minunate fântâni gazoase au fost descoperite în centrele unor roiuri galactice. O astfel de fântână se află în roiul galactic Abell 2597. În acea zonă din cosmos, cantităţi vaste de gaze cad spre o gaură neagră supermasivă, unde combinaţia dintre forţele gravitaţionale şi electromagnetice pulverizează cea mai mare parte a gazelor, împingându-le cât mai departe de gaura neagră, într-un ciclu continuu ce durează zeci de milioane de ani.

Aceste imagini spectaculoase, ce reprezintă prima dovadă clară care atestă fluxurile simultane - intern şi extern - de gaze care sunt atrase de o gaură neagră supermasivă, au fost obţinute de oamenii de ştiinţă cu ajutorul datelor transmise de Atacama Large Millimeter/submilimeter Array (ALMA), Multi-Unit Spectroscopic Explorer (MUSE) din cadrul Very Large Telescope (VLT) administrat de Agenţia Spaţială Europeană (ESA) şi de Chandra X-ray Observatory, administrat de NASA.AGERPRES