Blue Air: Avionul a decolat alimentat cu suficient carburant pentru zbor;directorul aeroportului să-și retragă declarațiile incriminante

Blue Air: Avionul a decolat alimentat cu suficient carburant pentru zbor;directorul aeroportului să-și retragă declarațiile incriminante

Reprezentanții companiei Blue Air solicită directorului general al Aeroportului din Cluj, David Ciceo, să-și retragă declarațiile "eronate și incriminante" la adresa operatorului aerian și să prezinte scuze publice pentru "dezinformarea deliberată" a publicului și pasagerilor Blue Air.

Compania reiterează, într-un comunicat remis joi AGERPRES, că aeronava implicată în incidentul de pe Aeroportul Cluj a decolat de la Otopeni alimentată cu suficient carburant pentru a efectua misiunea de zbor, pentru a putea survola un timp limitat aeroportul de destinație și pentru a ajunge la un aeroport de rezervă cu cel puțin rezerva minimă legală de combustibil.

"În privința unor speculații apărute pe parcursul zilei, dorim să precizăm clar poziția oficială Blue Air. Avionul a decolat de la Otopeni alimentat cu suficient carburant pentru a efectua misiunea de zbor, pentru a putea survola un timp limitat aeroportul de destinație și pentru a ajunge la un aeroport de rezervă cu cel puțin rezerva minimă legală de combustibil. Cantitatea de combustibil rămasă la bordul aeronavei după aterizare la Cluj a fost de 3000 kilograme. Precizăm că în niciun moment în timpul zborului echipajul nu a solicitat aterizarea de urgență din lipsă de combustibil sau orice alt motiv. În aceste condiții, solicităm public ca domnul director general al Aeroportului Internațional Avram Iancu din Cluj, David Ciceo, să-și retragă declarațiile eronate și incriminante la adresa Blue Air și să prezinte scuze publice pentru dezinformarea deliberată a publicului și pasagerilor Blue Air. În momentul de față, există deschisă o anchetă de către Centrul de Investigații și Analiza pentru Siguranța Aviației Civile din subordinea Ministerul Transporturilor și, în măsura în care apar concluzii, le vom comunica publicului", se menționează în comunicatul Blue Air.

Potrivit companiei, toți pasagerii programați la zborul Blue Air pe ruta Otopeni — Cluj — Barcelona au ajuns la destinația finală, incidentul de pe Aeroportul din Cluj neafectând orarul niciunui alt zbor al operatorului aerian programat în cursul zilei de joi.

Blue Air precizează că, din datele pe care le deține până în prezent, reiese că aeronava YR-BAS de tip Boeing 737 seria 400 a decolat din București la ora 7,05, conform orarului de zbor, cu destinația Barcelona via Cluj. La bord se aflau 110 pasageri și șase membri ai echipajului, urmând ca de la Cluj să fie îmbarcați alți 45 de pasageri.

Ajuns în apropierea aeroportului Cluj, în conformitate cu procedurile standard de apropiere și aterizare, comandantul avionului a intrat în contact cu serviciul de dirijare a traficului al aeroportului Cluj, primind informația că pista este în curs de deszăpezire, fiind instruiți să intre în procedura de așteptare până la redeschiderea pistei, estimată la ora 7,50. Echipajul a urmat aceste instrucțiuni și a început procedura de așteptare, urmând să primească noi informații de la controlorii de trafic ai aeroportului Cluj.

Pe parcursul procedurii de așteptare (holding), comandantul a evaluat inclusiv posibilitatea aterizării pe unul dintre cele două aeroporturi de rezervă, informându-se asupra condițiilor meteorologice. La ora 7,51, în conformitate cu instrucțiunile primite anterior, echipajul a recontactat organul de dirijare a traficului de la care a primit autorizarea de apropiere și aterizare pe aeroportul Cluj.

"Avionul a luat contact cu solul la ora 8,00. Comandantul a sesizat pe parcursul procedurii de decelerare că aderența la sol nu este în conformitate cu informarea primită înaintea aprobării de aterizare, avionul derapând și părăsind suprafața pistei cu circa 10 metri", se menționează în comunicat.

Potrivit Blue Air, procedura de aterizare a fost efectuată în conformitate cu normele operaționale ale fabricantului aeronavei, cât și ale companiei, norme aprobate de Autoritatea Aeronautică Civilă Română, bazându-se pe buletinele meteo transmise de controlori ROMATSA și emise de Aeroportul Cluj. Conform acestor buletine, frânarea pe suprafața pistei de aterizare era medie spre bună, ceea ce permitea aterizarea în siguranță.

Un avion aparținând companiei aeriene Blue Air care efectua o cursă charter de la București către Barcelona, cu escală la Cluj, și avea peste 100 de pasageri la bord, a ieșit joi de pe pista Aeroportului Internațional 'Avram Iancu' Cluj în timpul manevrelor de aterizare. Potrivit reprezentanților aeroportului, nu au existat victime și nimeni nu a fost rănit.

Procurorii Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Cluj au deschis joi un dosar în care se cercetează împrejurările în care un aeronava a ieșit de pe pista Aeroportului Cluj-Napoca.

Potrivit unor informații apărute în mass-media, directorul aeroportului din Cluj, David Ciceo, ar fi afirmat că piloții aeronavei Blue Air au anunțat că nu au combustibil suficient și vor să facă o aterizare de urgență. De asemenea, ROMATSA a spus, joi, într-un comunicat, că piloții aeronavei companiei Blue Air, care executau manevra de apropiere, au fost anunțați că pista de pe Aeroportul din Cluj este contaminată cu zăpadă umedă de 3 milimetri și are un coeficient de frânare mediu, însă la câteva minute aeronava Blue Air a aterizat.

În plus, potrivit instituției, controlorii de trafic aerian au respectat procedura de comunicare cu echipajul aeronavei, care a ieșit de pe pistă în momentul aterizării pe Aeroportul din Cluj, și cu personalul aeroportului privind informarea legată de disponibilitatea pistei și nu au intervenit în activitatea de curățare a pistei de către aeroport.

ROMATSA precizează că, la ora 7,20, aeroportul a solicitat accesul pe pistă a mai multor utilaje pentru deszăpezire.
"Informațiile privind timpul solicitat de curățare a pistei au fost transmise de către aeroport către ROMATSA, informații pe care controlorii de trafic aerian le-au transmis, la rândul lor, piloților; ROMATSA și-a dat acordul. La ora 7,51, aeroportul a informat turnul de control că pista a fost eliberată. Controlorii de trafic aerian ai ROMATSA au respectat procedura de comunicare cu echipajul aeronavei și personalul aeroportului privind informarea legată de disponibilitatea pistei și nu au intervenit în activitatea de curățare a pistei de către aeroport. La ora 7,52, controlorii de trafic aerian ROMATSA au informat piloții aeronavei care executau manevra de apropiere că pista este contaminată cu zăpadă umedă de 3 milimetri și are un coeficient de frânare mediu. La ora 8,00, aeronava Blue Air a aterizat", se menționează în comunicat.

De asemenea, incidentul este investigat și de o comisie a Centrului de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile /CIAS/, care s-a deplasat joi la locul producerii incidentului. CIAS a notificat Statele Unite ale Americii prin NTSB (ca stat proiectant și stat de fabricație al aeronavei), Agenția Europeană pentru Siguranță în Aviație (EASA), Organizația Internațională a Aviației Civile (ICAO) și Direcția Generală pentru Mobilitate și Transport (DG-MOVE).

Compania aeriană Blue Air a afirmat într-un comunicat remis AGERPRES că aderența pe pista de aterizare a aeroportului din Cluj-Napoca nu a fost suficient de mare, ceea ce a făcut ca avionul să alunece circa 10 metri în afara pistei, iar comandantul aeronavei nu a solicitat aterizarea de urgență cauzată de lipsa carburantului.

Potrivit operatorului aerian, 'în faza finala de frânare din cadrul procedurii de aterizare, comandantul aeronavei a observat că aderența pe pista de aterizare nu este suficient de mare pentru a permite oprirea în limitele pistei de aterizare, avionul alunecând circa 10 metri în afara pistei'.

''Conform buletinului meteo transmis de către ROMATSA (informații preluate de la reprezentanții aeroportului Cluj) la ora 7,30, frânarea pe pista de aterizare era medie spre bună, existând depuneri de zăpadă. În aceste condiții, conform manualului de operare al aeronavei, aterizarea și frânarea se pot efectua în siguranță. Ulterior aterizării, un nou buletin meteo a fost emis, buletin în care condițiile meteo descrise erau: acoperire până la 100% a suprafeței pistei cu zăpadă udă și condiții de frânare medii. Pentru a elimina speculațiile apărute cu privire la carburantul existent la bordul aeronavei, dorim să menționăm că exista suficient combustibil în momentul aterizării, în conformitate cu reglementările în vigoare și respingem ferm afirmațiile conform cărora ar fi fost o aterizare de urgență cauzată de lipsa carburantului. Întărim acest lucru și prin faptul că, în niciun moment, comandantul nu a solicitat aterizarea de urgență'', a spus Blue Air.

AGERPRES


Citește și:

populare
astăzi

1 Cea mai mare notă luată de Piedone în viața lui a fost un 6...

2 Bilanțul după trei luni al noului comandant al Forțelor Armate Ucrainene: Armata lui Putin sângerează din greu, dar câștigă încă teren

3 STENOGRAME „Eugen Mîrtz i-a inoculat victimei ideea că prin sexul anal a salvat-o de la moarte deblocându-i o chakră ce controlează punctele vitale”

4 Se întâmplă lucruri? / Se strânge robinetul?

5 „Au vrut ca o Ucraină epuizată, dar încă neînvinsă, să fie forțată să se așeze la masa negocierilor cu o Rusie epuizată, dar și neînvinsă”