Dan Perry: Războiul evreilor

Dan Perry: Războiul evreilor

Este posibil ca cei neimplicați să nu înțeleagă pe deplin cât de aprins devine războiul cultural evreiesc. Eu și prietenul meu religios am dori să ajutăm la rezolvarea acestuia, scrie Dan Perry pe universul.net .

Astăzi evreii devotați respectă Tisha B’Av, ziua anuală de post care marchează atât distrugerea Templului lui Solomon de către babilonieni, cât și a celui de-al doilea Templu de către romani (printre alte câteva calamități). Într-un sens mai larg, este un moment pentru a reflecta asupra modului în care diviziunile dintre evrei au generat o vulnerabilitate dezastruoasă. Rareori o poveste de avertizare a fost mai oportună, deoarece furia dintre evreii religioși și cei seculari din Israel – și, prin extensie, din SUA – se apropie de un punct de fierbere atât de ridicat, încât se vorbește despre un război civil.

Catalizatorul imediat este un guvern israelian care a alcătuit o majoritate parlamentară bazată pe partide ultrareligioase, pe care o folosește pentru a impune o serie de reforme autoritare care sunt o anatemă pentru israelienii seculari, care reprezintă aproape întreaga economie a țării, inovația de top la nivel mondial.

Există un aspect exclusiv israelian, deoarece haredimii din țară – cei aproximativ o șesime din populația de 10 milioane de locuitori care sunt evrei ultraortodocși – se bucură de scutiri speciale la care nu pot visa în altă parte și sunt puternic dependenți de subvențiile societății seculare, care este majoritară (deocamdată). Guvernul, care depinde de ei – din punctul de vedere secular -, jefuiește casieria și asaltează sistemul judiciar. Există un sentiment din ce în ce mai puternic că lucrurile nu pot continua în acest fel.

Acest lucru se atașează și societății evreiești în sens larg, deoarece ruptura este vizibilă în cealaltă mare concentrare de evrei din lume în prezent – în Statele Unite. Marea majoritate a celor aproximativ 7-8 milioane de evrei din SUA nu sunt ortodocși și sunt înclinați spre liberalism și se opun guvernului Netaniahu. Dar ortodocșii și, în special, ultraortodocșii dintre ei înclină în cealaltă direcție – și sunt mai angajați cu Israelul, mult mai puțin predispuși să se căsătorească cu neevrei și să se îndepărteze de iudaism, și au (ca în Israel) familii mult mai numeroase.

Este posibilă o înțelegere? Există procese invizibile la mijloc? Ce se va întâmpla, în numele lui Dumnezeu, cu evreii?

Cu aceste întrebări în minte, vă ofer următorul rezumat al unei dezbateri cu prietenul meu, rabinul Heshy Grossman, un educator Yeshiva de lungă durată și un Haredi mândru și articulat. Este o amplificare a unei discuții anterioare, care a fost publicată tot aici, în urmă cu aproximativ doi ani, când guvernul Israelului era liberal.

Heshy: Dan, tu scrii: „Dacă religia ar fi înțeleasă ca fiind legată de ceea ce face cineva în propria casă și nu ar exista niciun efort de impunere, atunci bine.” Dar noi nu privim religia în acest fel, și cu siguranță nu poporul evreu. Fără a intra în teologia existențială care stă la baza acestei teorii, noi vedem poporul evreu ca pe o entitate unificată care întruchipează o misiune divină. Înțelegem națiunea noastră ca pe o unitate, care călătorește pe mare într-o singură navă, iar cel care face o gaură sub propria cabină nu poate pretinde că își face rău doar lui însuși.

Suntem de acord că este important ca haredimii să contribuie la bunăstarea generală a comunității, dar vedem prosperitatea și securitatea materială ca pe un mijloc pentru o viață împlinită, nu ca pe un scop final. Decizia de a ține tinerii în Yeshiva mai degrabă decât în armată este un exemplu de situație în care prioritățile celor două comunități intră în conflict. Cu siguranță că prețuim și respectăm armata, dar credem că scopul acesteia este de a proteja poporul evreu, astfel încât să putem duce liber o viață de evreu, iar viața noastră evreiască se bazează pe Tora și Yeshivo, care, credem cu tărie, ne protejează și ele poporul.

Din moment ce viziunile noastre asupra lumii sunt atât de divergente, vorbim unul pe lângă celălalt, fiecare parte încercând să o depășească pe cealaltă. Nu se poate ajunge la o determinare decisivă cu privire la care dintre valori sunt corecte, astfel încât cea mai bună soluție ar fi o acomodare, și acesta este motivul pentru care preferăm aranjamentul status quo care permite celor două comunități ale noastre să coexiste.

Dan: Comunitatea Haredi reprezintă acum o cincime din evreii din Israel și are șapte copii pe familie, ceea ce este nesăbuit și fără egal în lumea modernă. Comunitatea pare fericită să depindă de alocațiile pentru copii și de o rețea de scutiri fiscale și subvenții din umbră. Refuză pe scară largă să-i învețe pe elevii de liceu matematica, științele și engleza și insistă ca un număr mare de adulți de sex masculin să-și petreacă viața în studii religioase primind salarii de la contribuabili.

Acest lucru nu este nimic mai puțin decât o catastrofă pentru orice noțiune de Israel ca stat modern. Dacă haredimii devin majoritari și continuă acest comportament, economia se va prăbuși. Dar chiar dacă își modifică ușor comportamentul, un Israel majoritar haredi, cu religia dominând viața publică, va duce rapid la o fugă a celorlalți, producând un stat eșuat și înapoiat, condus de fanatici religioși. Actualul guvern, care depinde de partidele haredi, dublează toate acestea. Este o sinucidere națională. Pe această cale se află o versiune evreiască a Iranului.

Mai mult, haredimii sunt acum una dintre cele câteva forțe principale care se află în spatele atacului asupra statului de drept în Israel. Actualul guvern încearcă să submineze independența instanțelor și să instaleze un autoritarism ales, iar unul dintre principalele motive pentru acest lucru este de a permite continuarea scutirilor speciale pentru haredimi, inclusiv scutirile galopante de la serviciul militar și chiar de la serviciul național. Instanțele ar putea foarte bine să respingă o mare parte din aceste măsuri ca fiind o încălcare a principiului egalității – de aici războiul împotriva instanțelor, care sunt într-adevăr indiferente față de lumea lui Dumnezeu. Pe această cale se află o versiune evreiască a Turciei – sau, Doamne ferește, a Rusiei.

Heshy: Aproape toate obiecțiile pe care le ridicați sunt îngrijorări legate de ceea ce va aduce viitorul. Deși este frumos ca oamenii să planifice o strategie națională, ar fi mai prudent să recunoaștem că nu prea multe predicții pentru viitorul evreiesc s-au concretizat în ultima vreme (generația părinților dumneavoastră era sigură că ortodoxia a murit) și că ar fi potrivită ceva mai multă circumspecție. Haredimii – care sunt la fel de preocupați de viitor – nu împărtășesc aceeași viziune apocaliptică.

Disprețul față de D-zeu și valorile religioase este motivul pentru care este atât de dificil pentru haredimi să coopereze și să se integreze în societatea israeliană seculară. Nu numai că îi delegitimați batjocoritor pe evreii religioși care diferă de viziunile dvs. seculare – „fanatici” -, dar denaturați faptele. Poate fi numită „salariu” o indemnizație lunară de 400 de dolari pentru un învățător Yeshiva cu familie?! Serios, Dan, ai lucra pentru 400 de dolari pe lună?

Tu spui că haredimii au prea mulți copii. Îmi pare rău, dar nu există loc într-o societate civilizată și liberă pentru acest tip de intruziune în viața noastră de familie. Și apoi te întrebi de ce haredimii nu au încredere în încercările conducerii seculare de a acționa „în beneficiul nostru”!?

Dan: Nu fac decât să prezint faptele. Nu este prea greu să vezi tendințele și este o prostie să nu avertizezi împotriva a ceea ce va urma. Și, într-adevăr, nu-mi place peisajul. Bărbații haredimi din diaspora, în cea mai mare parte, au ocupații și nu se bazează pe alocații și ajutoare guvernamentale. Nu ar fi mai bine ca și comunitatea haredi israeliană să facă la fel?

Heshy: În general, bărbații haredi din Europa și SUA au în cele din urmă ocupații. Situația din Israel este foarte diferită. Haredimii din Israel trăiesc încă într-o mentalitate de asediu și cred că mulți lideri seculari doresc să slăbească iudaismul religios (iar atitudinea dumneavoastră dezvăluie de ce). Cu toate acestea, cunosc multe familii haredi care ar dori să ofere o pregătire bună și o educație avansată copiilor lor.

Dan: Și totuși, acest lucru se întâmplă foarte rar. Înțelegeți că israelienii care muncesc și care subvenționează un stil de viață haredi nesustenabil generează resentimente și chiar ură în rândul concetățenilor evrei și nu este sustenabil din punct de vedere financiar, având în vedere creșterea explozivă a populației haredi, da?

Heshy: Suntem conștienți de resentimente și, de asemenea, de campania de relații publice pusă la cale pentru a alimenta aceste flăcări. Credem că problema bugetului nu este prezentată publicului în mod corect. Cred că o evaluare deschisă ar arăta că haredimii nu primesc de fapt o parte nejustificată din buget. Haideți să aruncăm o privire onestă asupra sumelor cheltuite per elev la școlile laice și să comparăm, de asemenea, sumele cheltuite pentru studenții haredi cu alte cheltuieli – la universități și pentru populația generală – care nu au niciun beneficiu economic clar. Oare finanțarea pentru muzee, biblioteci, istoria artei chinezești, filozofie, literatură greacă și engleză, activități sportive, muzică, teatru, operă, festivaluri, televiziunea publică israeliană și așa mai departe primește la fel de multă atenție ca fondurile acordate pentru educația copiilor noștri? Dublul standard ne face să credem că preocuparea seculară nu este excesul bugetar, ci mai degrabă dorința de a-i lovi pe haredimi la buzunare și de a ne stoarce sistemul școlar.

Dan: Este o pistă falsă. Studiul din 2022 al Ministerului de Finanțe a arătat că haredimii contribuie cel mai puțin la economie – ca măsură a impozitelor în raport cu producția – dintre toate grupurile, inclusiv arabii israelieni. Iar marea majoritate a sprijinului acordat universităților contribuie la spectaculosul sector tehnologic al Israelului, care reprezintă aproape o cincime din economie, jumătate din exporturi și cea mai mare parte a creșterii și, ca atare, susține motorul care permite Israelului laic să îi susțină pe haredimi. Faptul că puneți la îndoială acest lucru din cauza unei subvenții mari imaginare pentru studiile grecești nu este doar absurd, ci mai degrabă contraproductiv. Și este clar, din cauza ratei de natalitate nesăbuite, că nimic din toate acestea nu este sustenabil. Sunteți inteligent, așa că sunt sigur că înțelegeți că este nevoie de un curriculum de bază care să includă matematica. Actorii de teatru nu amenință să copleșească numeric restul populației și să impună tezaurismul peste tot în domeniul public. Pe scurt, cum justifică conducerea Haredi costurile tot mai mari pe măsură ce populația Haredi crește?

Heshy: Ei bine, haideți să ne uităm și să vedem ce s-a întâmplat în comunitățile în care populația Haredi a crescut enorm în ultimii ani și să vedem cum au fost suportate costurile în creștere. Pe orbita Yeshiva, cel mai bun exemplu este Lakewood, NJ, unde am fost student în 1979-81. La acea vreme, erau 450 de studenți, inclusiv Kollel, și aceea era cea mai mare și mai bună Yeshiva din Statele Unite. Astăzi sunt peste 17.000, iar Lakewood este acum unul dintre orașele cu cea mai rapidă creștere din Statele Unite. În fiecare an, este nevoie de ceva de genul a 20 de clase suplimentare în sistemul școlar Yeshiva în plină expansiune. Cum a fost acoperită această expansiune? Simplu. Lakewood a devenit una dintre cele mai bogate comunități în rândul poporului evreu, cu numeroase persoane care câștigă peste 10 milioane de dolari anual.

Un cunoscut filantrop ortodox, un susținător miliardar al Yeshivelor din întreaga lume, a luat recent cuvântul la inaugurarea unei noi clădiri a Yeshivei din Lakewood. El a fost citat astfel: „Nu a existat niciodată în istoria recentă o perioadă în care să se studieze atât de mult Tora în lume… De asemenea, nu a existat niciodată o perioadă în care să fi existat atât de mulți bani evreiești ortodocși în lume”. Cred că mesajul său este clar: dacă facem tot ce ne stă în putință pentru a promova studiul și respectarea Torei, se vor găsi fondurile necesare.

Cred că soluția din Israel va evolua în mod natural. Din motive variate, nu toată lumea este potrivită pentru o viață de Yeshiva pe termen lung. Procentele și numărul de haredimi care lucrează va crește în mod inevitabil în mod dramatic, așa cum a crescut în comunitățile din întreaga lume. Soluția va veni atunci când conducerea seculară va recunoaște că societatea haredi consideră Yeshivo-urile ca fiind inima care bate a poporului evreu, așa că trebuie să le lase în pace.

Dan: Aș fi foarte fericit să las Yeshivo-urile în pace în sensul de a nu le finanța. Aș putea vedea statul finanțând o mică elită de învățați religioși – așa cum a fost ideea inițială a lui Ben-Gurion, primul prim-ministru -, dar expansiunea necontrolată nu poate funcționa și nu poate continua. Nu poate fi acceptabil faptul că unei proporții mari și în creștere de copii israelieni i se refuză un curriculum de bază de matematică, științe și engleză. Procesul pe care îl preziceți ca fiind o soluție magică pentru a preveni dezastrul iminent este literalmente blocat chiar de acest lucru, deoarece tinerii din comunitate nu sunt apți de muncă într-o economie modernă. Acolo unde este cu siguranță nevoie de circumspecție este în rândul conducerii haredi care se opune schimbării și care îi împinge pe toți – întreaga navă evreiască pe care ați descris-o mai devreme – în prăpastie. Și o face cu scuze patetice despre o „mentalitate de asediu”, neasumându-și nicio responsabilitate.

Heshy: Dacă insinuați că nu respectați credințele sau stilul de viață al haredimilor și că îl considerați ca fiind nedemn de sprijinul comunității în aceeași măsură ca propria cultură seculară, acest lucru nu se aliniază cu drepturile dintr-o democrație în care există libertatea fiecărui grup de a trăi așa cum dorește. Văd recentele proteste seculare ca pe o luptă pentru menținerea puterii cu orice preț. În actuala dispută, mai degrabă decât să scandeze „democrație”, Curtea Supremă și sistemul de justiție ar trebui să se întrebe cum se face că au pierdut cooperarea și respectul a jumătate din țară și este nevoie de o reglare de conturi pentru a înțelege de ce s-a întâmplat acest lucru. Dacă ar fi percepuți ca protectori onești ai drepturilor omului, și nu ca monitori și furnizori condescendenți ai valorilor de stânga (cum ar fi abolirea segregării de gen la evenimentele publice pentru haredimi), ar avea respectul tuturor. Cine decide care „drepturi” sunt corecte și care sunt nejustificate? În esență, vreți să renunțăm la unicitatea noastră ca evrei pentru a deveni parte din familia națiunilor.

Dan: Fiecare sondaj arată că două treimi dintre israelieni – cu excepția haredimilor și a extremei drepte – se opun „reformelor” de distrugere a controlului judiciar. Și nimeni nu vrea să renunțe la unicitatea noastră. Doar că nu vrem ca unicitatea noastră să se atașeze în totalitate și exclusiv fanatismului religios. Iar triumfalismul dvs. cu privire la cifre – din nou, în esență, rata natalității – este greșit și se va întoarce împotriva dvs.

În plus, unele lucruri sunt pur și simplu inacceptabile, cum ar fi misoginismul. Faptul ca femeile să stea deoparte sau în spatele autobuzului? Să existe roluri de gen clare în care femeile nu pot fi membre ale parlamentului pentru partidele religioase? Cum vă puteți aștepta ca Israelul modern – orice persoană modernă – să accepte acest lucru?

Heshy: Priviți lucrurile în mod greșit. Noi punem femeile pe un piedestal mai înalt, îndepărtat de vulgaritatea politicii. Și prețuim structura familiei și tot ceea ce aduce ea. Multe dintre femeile noastre lucrează și multe dintre ele sunt cercetători și vorbitori renumiți și, în general, oamenii noștri sunt foarte mulțumiți de atribuirea de roluri pe care tu o numești „misogină”.

Dan: Eu nu cred asta. În continuare, vom auzi că talibanii au pus femeile mai presus de vulgaritatea educației. Întrebați femeile la un test poligraf dacă sunt încântate de rolurile pe care le-ați atribuit. Înțelegeți câtă furie provoacă în rândul altor israelieni când se află că în unele zone ale țării magazinele șterg imaginile femeilor de pe produse, pentru că este considerat cumva nepotrivit?

Heshy: Este o narațiune falsă, așa cum am încercat să explic.

Dan: Ce este fals? Haredimii nu vor să acopere chipurile femeilor de pe rafturile supermarketurilor?

Heshy: Narațiunea falsă este aceasta: luați exemple extreme și le evidențiați ca fiind caracteristici definitorii ale întregului grup de două milioane de persoane. Apoi, zugrăvești scenariul probabil care va rezulta dacă grupul care exprimă acele caracteristici va deveni dominant. Această predicție pentru viitor devine acum un fapt și, iată, protagonistul tău este acum o amenințare pentru societate.

Priviți, pot face același lucru, cu aceeași indignare îndreptățită, provocându-vă să găsiți un neadevăr: „Comunitatea seculară are un procent foarte mare de infidelitate și promiscuitate. Acest lucru duce la familii destrămate, cu un cost foarte mare pentru bunăstarea societății. Sistemul secular are o frecvență foarte mare a violenței în școli, a intimidării fizice a profesorilor și a personalului, o rată ridicată de abandon școlar și un consum extins de droguri. Toate acestea sunt dăunătoare pentru societate”.

Luați fapte care se aplică la câțiva oameni, le folosiți pentru a defini un întreg sector al populației și apoi extrapolați rezultatele asupra unui viitor incert cu un pronostic sumbru.

Dan: Există un sprijin larg pentru această ștergere a femeilor din domeniul public, motiv pentru care se întâmplă peste tot. Din păcate, este foarte departe de a fi un caz izolat, iar insistența asupra unei astfel de înapoieri face foarte dificilă conviețuirea. Mă mir că nu vă recunoașteți propriul disconfort față de această nebunie.

Heshy: De fapt, este mult zgomot pentru nimic. Dacă ceea ce vă îngrijorează este reprezentarea femeii în sfera publică, cred că tendința seculară de a afișa imagini ale femeilor în poziții compromițătoare pentru a vinde brânză de vaci și automobile este mult mai înjositoare.

Dacă ceea ce vă îngrijorează este viitorul, vă întreb următorul lucru: care va fi natura generațiilor viitoare de seculari fără religie? Pe termen lung, această problemă transcende cu mult chestiunea reformei judiciare. Dacă veți neglija chiar și normele minime ale Torei, într-o generație sau două veți ajunge în coșul de gunoi al istoriei, în timp ce cei care vă displac atât de mult vor fi la conducere. Da, haredimii și alte grupuri religioase sunt departe de a fi perfecte, dar întrebarea este care grup – cel religios sau cel laic – are mai multe șanse de a salva poporul Israelului de la dispariție.

Dan: Omul meu bun, în prezent cei care îndeplinesc această sarcină sunt cei care servesc în armată, în majoritate covârșitoare laici și non-religioși „tradiționali”.

Heshy: Din punct de vedere fizic, trebuie să avem forțe armate și avem un mare respect pentru acei tineri care renunță la multe pentru a servi. Dar ei vor fi luptat în zadar dacă peste două generații nu va mai exista un popor evreu de care să se vorbească și va exista un stat Israel care nu va fi decât un facsimil ebraic al Spaniei sau al Greciei. Pentru ca noi să continuăm ca popor evreu și stat evreiesc viabil, trebuie să avem și alți tineri care să renunțe la multe pentru a menține calitatea spirituală a evreilor.

Dan: Înțelegeți că figuri proeminente haredi și religioase din Israel au stârnit furie prin faptul că au echivalat moartea în luptă cu sacrificiile unei vieți religioase – și încă una subvenționată? Da?

Heshy: Da, și cred că este greșit și eronat să faci această ecuație. Dar contribuția pe termen lung la viitorul lui Am Yisroel se află, de asemenea, într-un mod subtil, în mâinile cercetătorului serios al Torei. Mă doare inima când mă gândesc la miile de tineri care, în floarea vârstei, au dat totul pentru acest pământ. Dar ei au luptat pentru continuarea și perpetuarea poporului nostru și a Statului Israel, iar acest lucru depinde și mai mult de calitățile spirituale pe care le investim în ei, calități care pentru evrei se regăsesc în Tora și în ramurile ei. Dacă evreii secularizați nu introduc în viața lor o anumită spiritualitate evreiască autentică, vor cădea ca lemingii în prăpastie, ceea ce ar fi o tragedie pentru noi toți.

Dan: Fiicele mele sunt evreice. Au fost crescute cu un grad semnificativ de tradiție evreiască. Găsim bucurie și o oarecare mândrie, poate irațională, în asta. Dar, în timp ce mândria este, în opinia mea, justificată în celebrarea contribuțiilor evreilor la societate în general, aceasta se referă nu numai la Tora în mod direct, ci și la valoarea mai largă a învățării. Poate, apropo, Talmudul. Acesta este motivul pentru care îi avem pe Einstein, și pe Seinfeld, și pe Simon și Garfunkel, și suprareprezentarea spectaculoasă în rândul oamenilor de știință și al laureaților premiului Nobel.

Cu toate acestea, poporul meu, Heshy, nu sunt doar evreii. Poporul meu sunt oamenii buni din toate națiunile. Înțeleg că universalismul este detestabil pentru tine, dar parohialismul este demn de milă pentru mine. Suntem cu toții ființe umane, până la urmă. Nu este un proverb evreiesc: în locul unde nu există om – fii om? Nu se spune „fii evreu”. Mă cutremur când mă gândesc că într-un viitor Israel, în care datele demografice sunt – Doamne ferește – de partea voastră, va exista o teocrație evreiască. Ar fi cel mai vulgar și descurajant rezultat pentru magnifica poveste evreiască.

Heshy: Spuneți că haredimii vor să impună o teocrație. Aceasta este o afirmație falsă, fără nicio bază. Adevărul este că noi NU dorim să impunem o teocrație, am afirmat întotdeauna acest lucru și avem motive întemeiate pentru care aceasta este abordarea noastră.

Dan: Puteți aprecia că nu există o dorință de impunere. Dar cred că putem fi de acord că o țară care este 90% haredi va fi o teocrație. În orice caz, religia ar înăbuși viața seculară. Preocuparea pentru acest rezultat nu este o nebunie.

Dar nu este nici sfârșitul poveștii. Permiteți-mi să fiu foarte clar: dacă haredimii par a fi majoritari și nu își schimbă modul de viață, rezultatul nu va fi o simplă consimțire seculară. Ar putea avea loc un război civil pentru împărțirea țării. Nu este o nebunie să ne imaginăm coasta majoritar seculară despărțindu-se și sfătuindu-i pe ceilalți să facă ce vor, dar fără taxele noastre și fără carnea noastră de tun.

Și, da, ar putea exista, de asemenea, o fugă seculară care îi va lăsa pe haredimi la conducere, moment în care ar putea ajunge să fie făcuți carne tocată de către palestinieni. Aveți grijă ce vă doriți.

Având în vedere aceste scenarii dezastruoase, spune-mi ceva, Heshy: s-ar putea ca tinerii haredi să se răzvrătească? Asta ar putea rezolva problema, sincer.

Heshy: Cunosc această teorie conform căreia tinerii haredi se vor răzvrăti în masă de îndată ce vor merge la plajă și vor vedea o fată dezbrăcată, vor citi literatura populară israeliană și vor naviga pe internet. Cei care o promulgă nu-și pot imagina că există ceva de valoare de care se agață băieții Yeshiva, iar ei toți trebuie că suferă. Neavând niciodată timp să studieze iudaismul, acești experți seculari nu-și pot imagina nivelul de dedicare și inspirație care pătrunde în sălile de studiu ale principalelor noastre Yeshivo, unde mii de tineri studiază cu entuziasm ore în șir fără întrerupere și atârnă de fiecare cuvânt al profesorului lor.

Fiica mea din Ierusalim are cinci copii cu vârsta sub 10 ani. Mulțumesc lui Dumnezeu, chiar și fără o abundență de bunuri materiale, sunt cu toții mulțumiți, satisfăcuți de viață, inteligenți și în creștere. Atunci când există familii fericite și împlinite, viziunea apocaliptică la care speră unii seculari nu este nicăieri la vedere.

Blocajul aici sunt acei extremiști seculari care vor face orice le stă în putere, inclusiv violența, pentru a împiedica Israelul să devină un mediu religios. Ei nu sunt interesați ca haredimii să fie integrați în societate, deoarece detestă influența religioasă care va însoți acest lucru.

Dan: Aș replica că blocajul este disprețul dumneavoastră față de evreii care nu sunt obsedați de religie, ca și cum am fi cumva mai mici sau ignoranți într-un mod critic și fundamental, ca o persoană care nu a auzit niciodată de oxigen. Este, sincer, absurd, mai ales dacă luăm în considerare gradul de ignoranță destul de critică pe care îl impuneți tinerilor dumneavoastră din cauza respingerii studiilor de bază. Dar nu vă neg punctul de vedere. Într-adevăr, nu pot tolera ca țara să devină dominată de religie, iar acest punct de vedere este reprezentativ pentru poporul secular al Israelului. De asemenea, aveți dreptate că integrarea haredimilor în forța de muncă pe scară mai largă – pe care o doresc cu siguranță ca parte a salvării naționale – atrage după sine problema complexă a ceea ce trebuie făcut cu toate cererile probabile ca religiozitatea lor să fie respectată în moduri care îi ofensează pe cei seculari.

Ceea ce ne aduce la situația Sabat. Nu pot avea weekend-ul meu distrus de o obsesie cu închiderea comerțului și a transportului public sâmbătă, în esență. Din perspectiva seculară, acesta este un casus belli. Și contrazice pretenția dumneavoastră de a nu încerca să impuneți teocrația. În ceea ce privește chestiunea Sabatului, există o impunere masivă, iar oamenii sunt gata să explodeze.

Heshy: Cele două sectoare ale noastre au o dispută cu privire la ceea ce se întâmplă în sfera publică. Comunitatea seculară oferă un compromis dezechilibrat: „Sunteți liberi să vă respectați religia în privat, noi suntem liberi să ne comportăm cum dorim în privat, iar piața publică este numai a noastră”. Deși înțelegem că este necesară o acomodare, nu putem accepta această ecuație.

În ceea ce privește Sabatul, nu se poate ca un stat evreiesc să calce în picioare acest element de bază al națiunii noastre. În prezent, organismele oficiale ale statului sunt obligate prin lege să respecte Sabatul, în timp ce indivizii pot face în mod privat ceea ce doresc. Permiterea unei activități comerciale nelimitate ar distruge acest aranjament fragil. Presiunile exercitate asupra proprietarilor de afaceri de către concurenții nereligioși i-ar forța pe aceștia să rămână deschiși în ziua de Sabat, ceea ce ar duce la scăderea oportunităților de angajare pentru persoanele religioase care nu ar putea fi angajate dacă ar refuza să lucreze în ziua de Sabat.

Dan: Aceasta ar fi alegerea lor. Dacă eu decid să nu lucrez niciodată marțea, sau chiar în weekend-uri, aceasta ar fi alegerea mea. Și aș suporta consecințele.

Va trebui să fim de acord că nu suntem de acord, Heshy. Bineînțeles că mă deranjează să sfătuiesc pe cineva să aibă mai puțini copii. Dar un număr nelimitat de copii este o nebunie. Ai putea avea poate 20 – și chiar mai mulți prin soții în serie – și asta e bine? Israelul este literalmente singurul loc din lume în care o anumită sectă care este în dezacord cu restul societății și care este de fapt – vă rog să mă iertați – fanatic religioasă amenință să îi copleșească pe ceilalți cu o fecunditate de acest nivel.

În timp ce dvs. puteți susține că aceasta este cumva o alegere rațională, nu este nerezonabil pentru mine să susțin că societatea seculară ar trebui să înceteze să mai permită propria sa pieire. Există lucruri clare care ar trebui făcute: încetarea subvențiilor pentru copii, limitarea drastică a salariilor către Yeshiva pentru câțiva înțelepți autentici, eliminarea birocrației religioase supradimensionate care oferă locuri de muncă pe cheltuială în mare parte laică, încetarea dispensei speciale și așa mai departe. Haredimii care cred că pot obține aceste lucruri în altă parte ar fi bineveniți să încerce, dar nu văd niciun motiv pentru care ar trebui să continue în Israel, mai ales când rezultatul este o catastrofă națională.

Uite, Heshy, nu există nicio modalitate de a face acest lucru frumos. După cum spui, suntem într-un război cultural. Și în timp ce te iubesc ca prieten, ca evreu și ca persoană, stilul de viață pe care încerci să îl faci dominant nu este unul cu care pot trăi și nu are echivalent în lumea dezvoltată.

Ceea ce pot să vă spun – și sper că mă ascultați cu atenție – este că dacă se continuă să se insiste asupra acelei părți a Israelului care este responsabilă de 90%, asta va duce la probleme mari și la o reacție masivă. Dacă aș fi fost în locul dumneavoastră, încercând să păstrez atât lumea Torei, cât și statul secular care o finanțează, aș lua foarte în serios avertismente ca al meu.

Speranța mea este că, deși în acest moment insistați destul de mult, vă veți opri în timp, pentru că suntem frați și ar trebui să prosperăm și să ne dezvoltăm împreună. Ar trebui să ne concentrăm pe abordarea preocupărilor celuilalt.

Heshy: Sunt de acord, atâta timp cât sunteți de acord că păstrarea unicității poporului Israel este importantă.

Dan: Sunt de acord cu asta, prietene. Sunt de acord.


Citește și:

populare
astăzi

1 „Ce s-a întâmplat în Europa de Est e un miracol economic fără precedent“

2 Rafinăriile Rusiei, la un pas de colaps după „vizitele” nocturne ale dronelor ucrainene

3 Amănunte din sondajele pe București. Singura certitudine este căderea ireversibilă a lui Piedone

4 VIDEO „Nasty” și-a ales candidatul pentru București! Pe cine susține fostul tenismen?

5 Rusia susține că Kim Jong-un va fi asasinat