Două cuțite Faberge, dispărute în timpul Revoluției bolșevice, descoperite după un secol, în Polonia

Două cuțite Faberge, dispărute în timpul Revoluției bolșevice, descoperite după un secol, în Polonia

Două cuțite Faberge, create de celebrul bijutier de la curtea imperială rusă, au dispărut în timpul Revoluției bolșevice din 1917. Aceste obiecte, despre care experții au crezut că au fost topite alături de un prețios serviciu de masă, realizat din argint, au fost descoperite după un secol, în Polonia, informează AFP.

Sursa foto: www.adamszymanski.com.pl

După 1917, Revoluția bolșevică avea nevoie de bani pentru a continua lupta și pentru a-și consolida puterea. Reprezentanții ei au naționalizat bunurile țarilor, ale familiilor aristocrate și burgheze și pe cele ale bisericilor.

Platouri, cești, capace... minunate obiecte decorative create de bijutieri de prestigiu au fost topite pentru a obține metalele prețioase din care acestea erau realizate. Aceeași soartă a fost rezervată unui serviciu de masă din argint, conținând peste 100 de piese și aparținând bogatei familii Kelch, care îl comandase de la casa Faberge.

"Istoricii de artă credeau că acest serviciu a dispărut pentru totdeauna, în totalitate. Or, două piese au apărut recent pe piață: două cuțite de pește — un cuțit de serviciu de 35 de centimetri și un cuțit individual de 21 de centimetri — au fost scutite în mod miraculos", a relatat pentru AFP Adam Szymanski, un istoric de artă și expert polonez în creația bijutierului Faberge, aflat la originea descoperirii.

Meritul ar reveni unui soldat din Armata Roșie, care, în 1918, a intrat în posesia celor două cuțite, a spus profesorul Szymanski. Obiectele făceau parte dintr-un serviciu gotic, un ansamblu unic, întrucât Faberge a creat foarte puține obiecte în acest stil ce era încă la modă la sfârșitul secolului al XIX-lea.

Prețuri astronomice

Povestea lor datează din anul 1900. Barbara Kelch-Bazanova, moștenitoarea uneia dintre cele mai mari averi din epocă, a comandat un serviciu de masă pentru 125.000 de ruble — o sumă considerabilă pe atunci — de la Faberge, un bijutier rus de origine germano-daneză, cunoscut pentru creațiile sale fabuloase: ouă realizate din aur și încrustate cu pietre semiprețioase, ce conțin diverse miniaturi (balerine, trăsuri, castele, vapoare, cai, papagali). La licitații de artă organizate în zilele noastre, creațiile lui Faberge ajung să fie vândute cu prețuri astronomice.

Țarul Alexandru al III-lea i-a cerut lui Pierre-Karl Faberge să realizeze un prim ou în acest stil pentru soția lui, Maria Fedorovna.

Țarina a fost atât de încântată, încât bijutierul a devenit "maestru aurar al coroanei imperiale, acreditat prin nominalizare specială".

Faberge a realizat apoi 52 de ouă speciale pentru familia Romanov, șapte pentru familia Kelch, toate decorate cu finețe și în diverse stiluri "neo", în special rococo, Empire și Louis al XVI-lea.

Neogotic

Barbara Kelch, o burgheză bogată, căsătorită cu un baron rus din Sankt Petersburg, încerca să se facă acceptată de aristocrația rusă.

Serviciul ei pentru 32 de persoane, cu somptuoase "piese de masă" — decorațiuni care sunt plasate în centrul mesei — trebuia să îi impresioneze pe invitații ei din sala de mese neogotică a palatului Kelch din Sankt Petersburg.

Serviciul a fost realizat în atelierele Faberge din Moscova în 1900, după proiectul arhitectului și designerului rus Fiodor Schechtel. Cinsprezece desene se găsesc în prezent la Muzeul de Arhitectură din Moscova.

"Nu există niciun dubiu, litera K figurează pe cuțite și este identică cu aceea care apare pe decorațiunile din sala de mese", a subliniat profesorul Szymanski. "Cuțitele au mânere Faberge, iar semnătura 'K.Faberge', în litere chirilice, este foarte lizibilă", a adăugat el.

Singurele dovezi palpabile ale existenței serviciului sunt o serie de fotografii rare, realizate în 1902, cu ocazia unei expoziții a creațiilor lui Faberge, organizată de țarina Alexandra Fedorovna, soția lui Nicolae al II-lea.

Barbara Kelch, după ce a divorțat în 1905, s-a mutat la Moscova, luând cel mai probabil cu ea această comoară, care a fost apoi confiscată și distrusă de bolșevici, a explicat expertul polonez.

În ceea ce îl privește pe acel soldat, el a primit cele două cuțite ca plată pentru munca lui — a contribuit la topirea serviciului. Apoi, soldatul le-a vândut în 1921 alături de alte obiecte unui medic polonez, Jozef Wolski, care locuia în Galiția, o provincie împărțită în prezent între Polonia și Ucraina.

Apoi, cele două cuțite au rămas în cadrul aceleiași familii timp de aproape un secol, înainte de a fi revândute în 2016.

Noul lor proprietar, un colecționar polonez, i-a cerut profesorului Szymanski să le expertizeze. Și, după ce a aflat că era vorba despre două piese dintr-un serviciu Faberge, el le-a depus într-un seif al unei bănci.

Potrivit istoricului de artă Szymanski, un colecționar american a oferit deja 1 milion de euro, iar un client din Rusia și-a exprimat la rândul său interesul față de cele două obiecte.

Deși autenticitatea lor nu mai este pusă sub semnul întrebării în rândul experților în opera lui Faberge, aceștia din urmă au totuși păreri împărțite în ceea ce privește prețul de vânzare al acestor obiecte.

"Un serviciu de masă este fabricat în serie și valoarea lui nu este niciodată atât de extraordinară", a afirmat Alexander von Solodkoff, expert german și membru în consiliul consultativ al Muzeului Faberge din Sankt Petersburg. "Importantele piese din centrul mesei erau acelea care aveau o valoare mare", a adăugat el.

"Dacă aș fi proprietarul lor, aș accepta imediat oferta de 1 milion de dolari", a declarat expertul francez Maxime Charron. "Pentru că, în pofida rarității lor și a interesului important exprimat pe piață, este vorba în definitiv de niște simple cuțite".

Compania Faberge a fost naționalizată de bolșevici în 1918. Celebrul bijutier a murit în exil la Lausanne în 1920, la vârsta de 74 de ani.

Patru ani mai târziu, fiii lui, Alexandre și Eugene, au înființat la Paris compania Feberge et Cie, însă magazinul lor de bijuterii, Faberge, Paris, nu a avut succesul scontat.

Ca urmare, marca Faberge a fost vândută și a fost de atunci utilizată în special pentru crearea și comercializarea de parfumuri.

AGERPRES


Citește și:

populare
astăzi

1 Cea mai mare notă luată de Piedone în viața lui a fost un 6...

2 „A fost așa toată durata zborului de patru ore”

3 Da, are 60 de ani și s-a calificat la concursul național de frumusețe Miss Argentina...

4 VIDEO Surpriză totală / Cine ar fi „gurul” discipol al lui Gregorian Bivolaru săltat de mascați. Eugen Mârtz era invitat mereu la B1TV, la emisiunea Al…

5 VIDEO Cum, mint americanii? / Amănunte greu de digerat despre atentatul cu sute de victime din timpul retragerii americane din Afganistan, negat de Pent…