NASA - IMAGINEA SĂPTĂMÂNII Spectaculoasele "aripi" ale nebuloasei Hen 2-437, surprinse de Telescopul Hubble

În această fotografie realizată de Telescopul Spațial Hubble pot fi observate spectaculoasele "aripi" simetrice ale nebuloasei planetare Hen 2-437, într-o magnifică lumină albastră, înghețată, conform NASA. În galaxia noastră, Calea Lactee, există peste 3.000 de astfel de nebuloase planetare.

Localizată în constelația nordică Vulpecula (Vulpea), nebuloasa planetară Hen 2-437 a fost descoperită în 1946 de Rudolph Minkowski, cel care ulterior avea să descopere și faimoasa nebuloasă M2-9 (cunoscută și drept nebuloasa Fluture). Obiectul cosmic Hen 2-437 a fost inclus în catalogul nebuloaselor planetare la peste 20 de ani după descoperirea sa de către astronomul și astronautul NASA Karl Gordon Henize.

Nebuloasele planetare de tipul lui Hen 2-437 se formează atunci când o stea cu masă relativ mică — așa cum este Soarele — ajunge în ultimul stadiu al vieții sale și se transformă într-o gigantă roșie, expulzându-și straturile exterioare ale atmosferei în spațiu. Apoi steaua se micșorează lent până se transformă într-o pitică albă, în timp ce atmosfera sa este risipită de vântul stelar.

Hen 2-437 este o nebuloasă bipolară — materia expulzată de steaua muribundă a format cei doi lobi de gaze ce pot fi observați în fotografia realizată de Hubble.