Băsescu i-a scris lui Zgonea:Respingeţi ordonanţa de urgenţă a Guvernului privind acciza la carburant

Redăm integral textul scrisorii:

„Stimate domnule Preşedinte Valeriu-Ştefan Zgonea,

În şedinţa de marţi, 1 aprilie 2014, plenul Camerei Deputaţilor a decis retrimiterea la Comisia pentru buget, finanţe şi bănci a Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 111/2013 pentru reglementarea unor măsuri fiscale şi pentru modificarea unor acte normative (PL-x nr. 67/2014), fapt care va conduce la o întârziere în ceea ce priveşte finalizarea procedurii legislative în legatură cu acest proiect de lege.

Începând cu data de 1 aprilie 2014, una dintre măsurile reglementate prin această ordonanţă, respectiv creşterea accizei la carburant cu 7 eurocenţi, îşi produce efectele. Introducerea creşterii de acciză cu 7 eurocenţi are efecte negative majore atât la nivelul populaţiei, cât şi la cel al mediului de afaceri. Efectele se vor reflecta în întreg lanţul economic, prin scăderea consumului, scăderea profitabilităţii companiilor şi, implicit, scăderea încasărilor la bugetul de stat.

Consider că această taxă este introdusă doar pentru că asigură fonduri la dispoziţia domnului Liviu-Nicolae Dragnea, ministrul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, pentru a-i distribui baronilor locali în scopuri electorale.

Din aceste motive, vă rog să respingeţi prevederile referitoare la acciza de 7 eurocenţi din Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 111/2013 şi să luaţi în analiză şi în dezbaterea dumneavoastră alternativele pe care vi le propun mai jos.

Soluţiile pe care vă rog să le aveţi în vedere menţin România în parametrii de final de an agreaţi de România cu Fondul Monetar Internaţional, Comisia Europeană şi Banca Mondială în cel de-al treilea program economic preventiv semnat. Soluţiile sunt după cum urmează:

1. eliminarea sumei de 1,2 miliarde de RON, care a fost alocată suplimentar faţă de bugetul anului anterior, având în vedere că bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice are alocat, în plus faţă de anul 2013, o sumă în valoare de 1,214 miliarde RON, reprezentând o creştere de 33,86%, aferentă subprogramelor „Modernizarea satului românesc”, „Regenerare urbană” şi „Infrastructură judeţeană”, care sunt eligibile în cadrul programelor europene de finanţare alocate României (2007 - 2013, precum şi 2014 - 2020).

2. ajustarea bugetului Ministerului Finanţelor Publice cu 600 de milioane de lei; în bugetul Ministerul Finanţelor Publice, la capitolul „Dobânzi”, a fost alocată o sumă de 10,11 miliarde RON, în creştere cu 5,38% faţă de suma stabilită pentru 2013. Contextul economic global şi disponibilităţile de lichidităţi pe piaţă permit Ministerului Finanţelor Publice să se împrumute la costuri mai scăzute faţă de anul 2013 şi pe maturităţi mai lungi, dar şi că suma care trebuie finanţată pentru anul 2014 este mai mică decât cea pentru anul 2013.

3. realizarea unei evaluări corecte a veniturilor care pot rezulta din introducerea „impozitului pe construcţii”, măsură care duce la extinderea bazei de impozitare asupra construcţiilor şi urmăreşte să sporească veniturile bugetare; suma estimată a fi colectată prin aplicarea acestui impozit, respectiv de 488 de milioane RON, este semnificativ subevaluată; calculele de specialitate estimează o sumă de minimum 2 miliarde RON aferentă anului 2014.

4. evaluarea corectă a veniturilor aferente taxei instituite prin Ordonanţa de Guvern nr. 7/2013; ordonanţa a introdus taxarea cu 60% a veniturilor suplimentare obţinute de producătorii de gaze în urma liberalizării preţurilor. Guvernul îşi propune, pentru anul 2014, să colecteze suma de 290,9 milioane RON; în realitate, luând în calcul producţia de gaze estimată pentru anul 2014 şi graficul de dereglementare a preţurilor la gaze naturale, reiese un venit estimat de 1 miliard RON.

În cazul în care veţi lua în considerare aceste soluţii, care pot fi aplicate imediat şi/sau cu ocazia primei rectificări bugetare, introducerea accizei de 7 eurocenţi nu va mai fi necesară.

Acciza intrată în vigoare în data de 1 aprilie 2014, produce efecte nocive pentru mediul economic, dar şi pentru populaţia României.

Guvernul intenţionează să reglementeze restituirea a 4 eurocenţi din acciză de la bugetul de stat transportatorilor rutieri, creând, astfel, premisele unui tratament discriminatoriu faţă de ceilalţi transportatori, cum ar fi: aerieni, feroviari şi maritimi, cărora această rambursare nu le va fi aplicabilă. Trebuie menţionat că schema de compensare a transportatorilor rutieri implică un cost foarte mare de administrare, atât uman, cât şi financiar, iar potenţialul risc de fraudare este unul extraordinar de mare. Aşa cum a fost propusă, schema de compensare a accizei este greu de aplicat, creând probleme de conformare beneficiarilor.

În sectorul agricol, ministerul de resort a anunţat compensarea creşterii accizei la motorină prin subvenţionarea majorării costului cu fonduri provenite de la bugetul de stat.

După cum se poate observa, întreprinzătorii mici şi mijlocii nu beneficiază de această facilitate fiscală. Populaţia României nu beneficiază nici ea de această facilitate, mai ales în contextul în care în nivelul de trai al românilor nu se reflectă încă rezultatele statistice neaşteptat de bune ale anului 2013.

În concluzie, putem afirma că această taxă este abuzivă şi profund nocivă pentru o mare parte a mediului economic şi populaţie. Odată cu intrarea în vigoare a Ordonanţei privind compensarea parţială în cazul transportatorilor rutieri, această taxă devine şi discriminatorie.

Stimate domnule Preşedinte,

Vă rog să luaţi în considerare elementele prezentate mai sus şi să respingeţi cât mai repede cu putinţă prevederile referitoare la acciza de 7 eurocenţi din Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 111/2013, ordonanţă care în acest moment îşi produce efectele negative asupra populaţiei României şi mediului economic.

Fac un apel la dumneavoastră ca, împreună cu parlamentarii majorităţii din arcul guvernamental, să puneţi interesul românilor mai presus de interesul baronilor locali“.

Pe aceeaşi temă:

Acciza pe carburanţi devine realitate: ce preţuri găsim la pompă de astăzi

Preţul mediu la carburanţi cu o zi înainte de scumpire se ridica la valoarea de 5,9 lei pentru un litru de benzina şi de 6 lei pentru un litru de motorină, însă începand de marţi, 1 aprilie, ar putea creşte cu până la 40 de bani (7 eurocenţi plus TVA) pe litru, la 6,3 lei pentru un litru de benzină şi 6,4 pentru un litru de motorină.

Preşedintele Traian Băsescu a discutat, luni seară, la postul B1 TV, despre acciza la carburant, despre dreapta românească şi despre alegerile europarlamentare.

 

Acciza de 7 eurocenţi pe litrul de carburanţi va fi plătită integral doar de persoanele fizice posesoare de maşini şi de micile firme, după ce transportatorii rutieri şi fermierii îşi vor putea recupera o mare parte din costurile suplimentare.

Ponta: Sub guvernele lui Băsescu, benzina s-a scumpit cu 70%, iar motorina cu 90%. Cum a evoluat preţul ţiţeiului în ultimii şase ani

Premierul Victor Ponta a postat pe pagina sa de pe un site de socializare un grafic care ilustrează evoluţia preţului la carburanţi în perioada ianuarie 2009-mai 2012, în guvernarea PDL, şi în perioada mai 2012-martie 2014, în guvernarea PSD, arătând că „preţul benzinei, sub guvernele domnului Băsescu, a crescut cu 70%, iar cel al motorinei cu 90%“.

 

Preşedintele Traian Băsescu a vorbit despre introducerea accizei de şapte eurocenţi la carburant, despre relaţiile României cu Rusia şi China şi despre aniversarea a zece ani de la intrarea României în NATO.

 

Preşedintele Traian Băsescu i-a transmis o nouă scrisoare premierului Victor Ponta, în care îi cere să renunţe la introducerea accizei la carburant de la 1 aprilie, precizând că povara va fi suportată de cetăţean.

 

Şoferii vor circula anual cu 1.100 de kilometri mai puţin dacă îşi păstrează neschimbat bugetul pentru achiziţia de carburanţi după introducea accizei suplimentare de 7 eurocenţi pe litru, de la 1 aprilie, potrivit unui studiu realizat de Daedalus Millward Brown pentru VeziCatFace.ro.

 

Executivul pregăteşte un act normativ prin care transportatorii vor primi înapoi, trimestrial, câte 4 eurocenţi din cei 7 eurocenţi, cât va reprezenta de la 1 aprilie acciza suplimentară, a declarat premierul Victor Ponta.

 

Guvernul a decis să introducă o acciză suplimentară la carburanţi „fără o analiză de impact, pentru a putea face cheltuieli mai mari în 2014, an electoral“, iar decizia va avea un „efect de bumerang“ asupra bugetului de stat, consideră liderii marilor asociaţii de transportatorii.

 

Executivul a aprobat scrisoarea de intenţie convenită cu Fondul Monetar Internaţional (FMI) şi va trimite documentul către preşedintele Traian Băsescu, spre semnare, a anunţat Daniel Constantin, ministrul Agriculturii, la finalul şedinţei de Guvern de miercuri.

 

România se află acum pe ultimul loc în clasamentul european al preţurilor la benzină şi pe 23 din 28 la motorină. De la 1 aprilie, preţul motorinei ne va plasa în top 10.

 

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită anularea accizei suplimentare de 7 eurocenţi la motorină, arătând că, în caz contrar, şoferii vor cumpăra carburanţi dinafara ţării, fapt care ar duce la scăderea încasărilor bugetare din această taxă.

 

Premierul Victor Ponta a anunţat luni seara, în urma discuţiilor finale cu reprezentanţii misiunii FMI, Comisiei Europene şi Băncii Mondiale, că acciza suplimentară de 7 eurocenţi la carburanţi se va aplica de la 1 aprilie şi că scrisoarea de intenţie va fi semnată de preşedintele Traian Băsescu, întrucât acesta le-a transmis finanţatorilor internaţionali că va semna dacă "acciza" nu va apărea în document.

 

Sursa: adevarul.ro


Trimite pe WhatsApp

Citește și:

populare
astăzi

1 Documente / „Pute rău! Miros de cătușe cu o duhoare puternică de corupție la achiziția celor 115 milioane de măș…

2 VIDEO Priviți, despre Armata Panterelor Negre care patrulează pe străzile orașelor din America nu vorbește nim…

3 BREAKING A explodat prima bombă în București! Robert Negoiță, primarul sectorului 3, anunță că nu va candida p…

4 FOTO Priviți! Baroni pesediști din administrația Bucureștiului prinși moșmondind la o vilă pe o insulă din Gre…

5 Cum se spală banii negri în Famiglie / Ilie Sârbu și-a luat apartament de două milioane de lei. Fiica Daciana i-…