Deşeurile spaţiale ar putea fi observate de la sol şi în timpul zilei (studiu)

Oameni de ştiinţă austrieci au descoperit o modalitate pentru a detecta pe timpul zilei deşeurile spaţiale care ameninţă sateliţii activi de pe orbita Terrei, fapt ce ar putea să faciliteze observarea de la sol a spaţiului, potrivit unui studiu publicat marţi în revista Nature Communications, informează AFP.

Aproape 9.000 de sateliţi au fost plasaţi pe diverse orbite terestre începând din anul 1957 şi peste 23.000 de obiecte cu diametre de peste 10 centimetri, potrivit datelor publicate de armata americană, gravitează în jurul Terrei cu peste 20.000 de kilometri pe oră. La această viteză, orice coliziune poate să distrugă sateliţii şi să genereze o cantitate şi mai mare de deşeuri spaţiale.

Deşeurile orbitale provin în principal de la fragmente de rachete spaţiale şi în urma a două evenimente: distrugerea de către China a unuia dintre sateliţii săi cu o rachetă în 2007 şi coliziunea dintre un satelit militar rus cu un satelit de comunicaţii în 2009. Problema deşeurilor orbitale nu se va diminua, ci riscă să se agraveze şi mai mult în anii următori, în contextul în care numărul lansărilor spaţiale ce vizează plasarea pe orbită a viitoarelor constelaţii de sateliţi va creşte considerabil.

Cu ajutorul unor staţii de observare optică amenajate la sol, este posibilă detectarea deşeurilor spaţiale prin telemetrie laser. Însă această tehnică este valabilă doar timp de câteva ore pe zi, în amurg, atunci când staţia de detectare de pe Terra se află în obscuritate, iar deşeurile sunt încă luminate de către Soare.

Cercetătorii dintr-o echipă bazată în Austria au anunţat că au reuşit să extindă această fereastră de observare folosind asocierea dintre un telescop, un detector şi un filtru, pentru a creşte contrastul dintre obiectele orbitale şi bolta cerească.

Potrivit studiului, graţie acestei noi tehnici, aflate încă într-un stadiu experimental, supravegherea deşeurilor spaţiale va fi posibilă de la sol timp de 22 de ore pe zi, în comparaţie cu cele şase ore pe zi de care dispun în prezent staţiile de observare terestre.

Acest fapt ar contribui "într-o manieră semnificativă la viitoarele misiuni de eliminare a deşeurilor spaţiale sau la ameliorarea previziunilor orbitale în caz de alertă (de coliziune, n.r.)", a explicat Michael Steindorfer de la Institutul de cercetări spaţiale din cadrul Academiei austriece de ştiinţe, coautor al studiului.AGERPRES