Genele cromozomului Y al omului de Neanderthal au dispărut cu mult timp în urmă din genomul omului modern (studiu)

Genele cromozomului Y al omului de Neanderthal au dispărut din genomul uman mult timp în urmă, au constatat oamenii de știință după prima secvențiere detaliată a acestor gene, în condițiile în care până acum era cunoscut faptul că oamenii moderni dețin urme de ADN de la neanderthalieni, relatează sciencedaily.com.

Această secvențiere, realizată de cercetători de la Universitatea Stanford School of Medicine, reprezintă prima cercetare asupra cromozomului Y al omului de Neanderthal. Cromozomul Y este unul dintre cei doi cromozomi sexuali umani. Spre deosebire de cromozomul X, cromozomul Y este trecut în mod exclusiv de la tată la fiu. Studii anterioare au secvențiat ADN din fosile de femei de Neanderthal sau ADN mitocondrial, care este trecut la copiii de ambele sexe de la mama lor.

Din 2010, oamenii de știință știu că populațiile de origine euroasiatică au între 2,5 la sută și 4 la sută gene moștenite de la neanderthalieni, din cauza încrucișării dintre cele două specii survenită în urmă cu 50.000 de ani, la scurt timp după ce omul modern a venit din Africa spre Eurasia. Oamenii și neanderthalienii au coexistat bine până la dispariția acestora din urmă acum aproximativ 30.000 de ani. Genele cromozomului Y reprezintă între 1,5 la sută până la 2 la sută din ADN-ul total al celulelor, scrie AFP.

Caracterizarea cromozomului Y al oamenilor de Neanderthal ne ajută să înțelegem mai bine diferențele dintre aceștia și oamenii moderni, spune Fernando Mendez, cercetător de la Universitatea Stanford din California, unul dintre principalii autori ai studiului. În plus, această secvențiere oferă noi informații cu privire la relația dintre neanderthalieni și oamenii moderni, precum și la factorii genetici care ar putea separa cele doua specii, relatează AFP.

Estimări anterioare bazate pe ADN-ul mitocondrial a stabilit separarea liniilor genetice umane și ale neanderthalienilor în urmă cu între 400.000 și 800.000 de ani. Pe baza ADN-ului cromozomului Y secvențiat în actualul studiu, oamenii de știință au stabilit existența ultimului strămoș comun al neanderthalienilor și oamenilor — stabilit — este de acum aproximativ 550.000 de ani. Geneticienii sugerează că cromozomul Y al neanderthalienilor, ale cărui gene au fost secvențiate, este în întregime distinct de cel al oamenilor moderni, ceea ce sugerează că această linie genetică a dispărut.

Ei au descoperit, de asemenea, unele diferențe ciudate în ceea ce privește codificarea genetică a proteinelor între cromozomii Y ai neanderthalienilor și cei ai oamenilor moderni. Trei dintre aceste diferențe sunt mutații ale unor gene cunoscute la oamenii moderni că produc incompatibilități specifice la persoanele de sex masculin.

Astfel, antigenele derivate din una dintre aceste trei gene sunt aparent responsabile pentru un răspuns imunitar la femeile gravide, manifestat prin respingerea fetușilor, rezultând pierderile de sarcină.

Cercetătorii cred că unele dintre aceste gene incompatibile din cromozomii Y ai oamenilor de Neanderthal ar fi putut juca un rol în menținerea distincției între oamenii din timpurile străvechi și neanderthalieni și ar fi descurajat punctele de intersecție între aceștia.

Cu toate acestea, oamenii de știință consideră că sunt necesare studii suplimentare pentru a confirma această constatare.

Studiul va fi publicat la 17 aprilie în revista American Journal of Human Genetics.

AGERPRES/(autor: Constanța Niță, editor: Mariana Ionescu, editor online: Gabriela Badea)